Předmět: Metody pedagogického výzkumu

« Zpět
Název předmětu Metody pedagogického výzkumu
Kód předmětu KPG/MMEPV
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Empirický výzkum v pedagogice, jeho druhy a hlavní fáze. Měření v pedagogickém výzkumu a vybrané metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Základní metody deskriptivní a induktivní statistiky používané při zpracování výsledků výzkumu. Grafické metody prezentace výsledků výzkumu. Struktura závěrečné výzkumné zprávy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Základní pojmy metodologie vědy, empirického výzkumu a statistiky. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Měření, jeho druhy a vlastnosti. Zpracování výsledků měření (tabulky četností, charakteristiky polohy, míry variability, metody grafického zobrazování dat). Vybrané statistické testy významnosti. Korelační analýza (Spearmanův a Pearsonův korelační koeficient).
Student bude umět charakterizovat vědecký výzkum a jeho specifika v oblasti sociálních věd a pedagogiky. Bude znát základní metody a techniky sběru dat, konstrukci výběrového souboru a základní charakteristiky popisné statistiky. Student bude schopen popsat metody ověřování výzkumných hypotéz, statistické testy významnosti a popsat data, na nichž je může použít. Dovede popsat normální rozdělení dat a jeho vlastnosti. Bude schopen ověřovat výzkumné hypotézy. Umí použít korelační analýzu v pedagogickém výzkumu. Dovede aplikovat vhodné grafické znázornění dat. Je schopen napsat závěrečnou výzkumnou zprávu.
Předpoklady
Základní znalosti metodologie, matematiky a statistiky.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test, Seminární práce

Vypracování projektu empirického pedagogického výzkumu.
Doporučená literatura
  • Disman, M. Jak se dělá sociologická znalost.
  • GAVORA, P. (2000). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno.
  • Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu.
  • CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha.
  • Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu.
  • CHRÁSKA, M. (2006). Úvod do výzkumu v pedagogice : Základy kvantitativně orientovaného výzkumu. Olomouc.
  • Keith, F. Punch. Úspěšný návrh výzkumu.
  • PRŮCHA, J. (1995). Pedagogický výzkum : Uvedení do teorie a praxe. Praha.
  • Průcha, J. Pedagogický výzkum: Uvedení do teorie a praxe.
  • ŠVEC, V. (ed.) aj. (2005). Slovník pedagogické metodologie. Brno.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní