Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Gender studies a výchova: uvedení do problematiky, vymezení terminologie a přístupů. Interdisciplinární pojetí genderové problematiky. Výchova jako socializační proces: biologické a kulturní determinanty výchovy, genderová socializace, genderové stereotypy. Sociální role jako determinant výchovy. Identita jako problém genderové výchovy. Historické pojetí a proměny výchovy z hlediska gender: socio-kulturní konstrukty společnosti, středověký diskurs, novověký diskurs. Institucionalizace vzdělávání: kurikulární diference vzdělání dívek a chlapců, pohlavně homogenní a heterogenní školní třídy. Současná problematika genderové výchovy: vymezení sociálních rolí, vlivy masmédií na utváření současné genderové identity mládeže. Česká škola a otázka genderové výchovy. Genderová diferenciace v práci učitele.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat pojem gender a charakterizovat jeho interdisciplinární pojetí, vysvětlit roli socializace ve výchově z genderového pohledu, charakterizovat proměny vzdělávání v závislosti na proměnách diskursů, zhodnotit a posoudit současný stav genderové výchovy v českých školách , nastínit a aplikovat možná východiska a metody genderové výchovy v praxi učitele.
-
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
|
Doporučená literatura
|
|