Předmět: Metologie empirického výzkumu

« Zpět
Název předmětu Metologie empirického výzkumu
Kód předmětu KPG/MEVPQ
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Metody lidského poznávání. Základní terminologie pedagogické metodologie. Výzkumy kvantitativně a kvalitativně orientované. Fáze kvantitativního výzkumu. Formulace problému empirického výzkumu. Hypotézy a pravidla pro jejich formulaci. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Výzkumy ex-post-facto a experimenty. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Charakteristiky polohy (střední hodnoty). Míry variability. Metody grafického zobrazování dat. Normální rozdělení a jeho vlastnosti. Vybrané statistické metody používaných při testování hypotéz. Fáze kvalitativního výzkumu. Vybrané designy kvalitativního výzkumu. Nejfrekventovanější metody a techniky sběru dat v kvantitativně a kvalitativně orientovaných výzkumech. Vyhodnocení a interpretace kvantitativních a kvalitativních výzkumných data. Etika výzkumné práce.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - vyjmenovat a charakterizovat metody lidského poznávání, - definovat základní pojmy pedagogické metodologie, - vysvětlit a popsat rozdíly mezi kvantitativně a kvalitativně orientovanými výzkumy, - formulovat výzkumné problémy, otázky a hypotézy, - vytvořit postup kvantitativního a kvalitativního výzkumu, - vyjmenovat a charakterizovat úrovně měření v pedagogickém výzkumu, - používat vybrané statistické metody využívané při testování hypotéz, - vyhodnotit a interpretovat kvantitativní a kvalitativní výzkumná data, - popsat a charakterizovat etiku výzkumné práce.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • GAVORA, Peter. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu.. Brno: Paido.
  • GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi.. Praha: Grada Publishing, a.s.
  • HENDL, Jan. (2016). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
  • HENDL, Jan. (2015). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat.. Praha: Portál.
  • HOY, K. Wayne. (2010). Quantitative Research in Education: A Primer.. USA: SAGE.
  • CHRÁSKA, Miroslav. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.
  • LICHTMAN, Marilyn. (2013). Qualitative Research in Education: A User's Guide.. USA: SAGE.
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách.. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Výtvarná tvorba se zaměřením na vzdělávání (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní