Vyučující
|
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogický výzkum. Historické tradice pedagogického výzkumu. Metodologie, infrastruktura a řízení pedagogického výzkumu. Kvantitativní pedagogický výzkum - jeho podstata, hypotézy, měření, metody sběru dat, metody ověřování hypotéz. Kvalitativní pedagogický výzkum - postup, výsledky a jejich prezentace, kritéria kvality výzkumu. Význam a využitelnost pedagogického výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " postihovat výsledky a progresivní tendence současného vývoje pedagogiky jako vědy, " dokázat z pozorované pedagogické reality formulovat pedagogický problém a výzkumné otázky, " na základě teorie formulovat výzkumné předpoklady a volit adekvátní výzkumné metody k jejich ověření, " zachytit výzkumné šetření v písemné zprávě a obhájit své argumenty a výsledky výzkumu při státní závěrečné zkoušce, " znát zásady profesní etiky při realizaci pedagogického výzkumu. Témata: Pedagogický výzkum. Historické tradice pedagogického výzkumu. Metodologie, infrastruktura a řízení pedagogického výzkumu. Kvantitativní pedagogický výzkum - jeho podstata, hypotézy, měření, metody sběru dat, metody ověřování hypotéz. Kvalitativní pedagogický výzkum - postup, výsledky a jejich prezentace, kritéria kvality výzkumu. Význam a využitelnost pedagogického výzkumu.
Student dokáže připravit projekt výzkumu s ohledem na jeho cíle. Reflektuje přitom různé metodologické přístupy (kvantitativní, kvalitativní a smíšený).
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Písemný test
Požadavky pro udělení zápočtu: 80 % účast na cvičeních a vypracování seminární práce - přehledová studie zvoleného tématu diplomové práce, respektive vlastního projektu výzkumu v předepsané struktuře. Student s ISP: vypracuje, prezentuje a obhajuje projekt výzkumu. Účast na cvičeních je min 20 %. Projekt výzkumu - předmět Metodologie věd o výchově (KPG/MET@) Autor projektu Téma projektu česky Klíčová slova česky Téma projektu anglicky Klíčová slova anglicky Vedoucí diplomové práce Osnova projektu Vymezení řešené problematiky a základních pojmů (dle tématu výzkumu). Shrnutí dosavadního stavu řešení či poznání (stručná rešerše, východisko pro cíl výzkumu, formulace výzkumných problémů apod.). Cíl výzkumu. Pracovní postup (přístup k řešení, zvolený výzkumný design, metody, techniky, nástroje apod.). Organizační, materiální a finanční zabezpečení výzkumu (časový harmonogram práce aj.). Předpokládané využití výsledků výzkumu (způsoby prezentace, publikace apod.). Seznam literatury a odkazů (citované a výchozí informační zdroje). Další požadavky na projekt: Projekt vlastního výzkumu musí na konci obsahovat jasně deklarovaný přínos výzkumu pro oblast vzdělávání. Orientační rozsah projektu cca 5-7 normostran. Projekt je výsledkem samostatné práce studenta a jeho výsledná podoba bude případně konzultována s vedoucím diplomové práce, pokud plánovaný výzkum bude součástí diplomové práce studenta. Projekt bude zaslán 3 dny před jeho prezentací na semináři elektronicky na e-mailovou adresu: miroslav.chraska@upol.cz Projekt bude prezentovaný formou powerpointové prezentace na semináři.
|
Doporučená literatura
|
-
GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido.
-
GULOVÁ, L., ŠÍP, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada.
-
HENDL, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál.
-
HENDL, J. (2012). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.
-
CHRÁSKA, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada.
|