Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Teoretický základ: Mentoring jako specifická forma profesního rozvoje lidí; Role a osobnost mentora a menteeho, jejich vztah, jejich očekávání od mentoringu; Fáze poradenského procesu; strategie vhodné komunikace v mentoringu (kladení otázek, aktivní naslouchání, nevyžádané rady); Model SMART(ER); Využití mentoringu v adaptačním období menteeho a při jeho kariérním růstu Témata nácviku mentorských dovedností: smluvení kontraktu a stanovení cílů mentorské podpory, pozorování a jeho zásady, vedení mentorského rozhovoru, mentorská průběžná a závěrečná zpráva, metody hodnocení dosahování vymezených cílů mentoringu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 3 hodiny za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem je zvyšování kvality přípravy budoucích pedagogů formou aktivizujících forem vzdělávání. Předmět bude konkrétně zaměřen na osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností z oblasti mentoringu. Po absolvování výuky budou studenti schopni: - charakterizovat mentoring jako specifickou formu profesního rozvoje lidí, - objasnit postavení mentora a menteeho, jejich vzájemný vztah a očekávání od mentoringu - popsat fáze a průběh mentoringu - využít znalosti o strategiích komunikace v mentoringu (kladení otázek, technika aktivního naslouchání aj.) při vedení rozhovoru mentora s menteem - uvést možnosti využití mentoringu v adaptačním období menteeho a při jeho kariérním růstu - popsat postup smluvení kontraktu a stanovení cílů mentorské podpory - objasnit metody hodnocení dosahování vymezených cílů mentoringu. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu. V případě žádosti o ISP nutná minimálně 30% přítomnost ve výuce a splnění požadovaných úloh jako kompenzace neúčasti ve výuce.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor
Prezenční forma studia: minimálně 80% aktivní účast ve výuce, samostudium, příprava na kolokvium realizované rozhovorem Kombinovaná forma studia: minimálně 80% aktivní účast ve výuce, samostudium, příprava na kolokvium realizované rozhovorem Kolokvium realizované metodou rozhovoru bude zaměřeno jak na reprodukci teoretických znalostí získaných během kontaktní výuky i samostudia, tak na praktickou aplikaci znalostí do kontextu odpovídajícího oborovému a profesnímu zaměření studenta.
|
Doporučená literatura
|
-
BRUMOVSKÁ, T., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010..
-
CIDLINSKÁ, K. FUCIMANOVÁ, M. Mentoring: kariérní rozvoj začínajících vědkyň a vědců. Praha: Sociologický ústav AVČR, 2014..
-
HRBÁČKOVÁ, K. a kol. Mentoring jako metodická podpora vzdělávání učitelů. Zlín: UTB, 2014..
-
PETRÁŠOVÁ, M. A., PRAUSOVÁ, I., ŠTĚPÁNEK, Z. Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál, 2014.
-
PÍŠOVÁ, M. a kol. Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: UK, 2011..
|