Předmět: Mentoring

« Zpět
Název předmětu Mentoring
Kód předmětu KPG/MEN@
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Andrysová Pavla, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretický základ: Mentoring jako specifická forma profesního rozvoje lidí; Role a osobnost mentora a menteeho, jejich vztah, jejich očekávání od mentoringu; Fáze poradenského procesu; strategie vhodné komunikace v mentoringu (kladení otázek, aktivní naslouchání, nevyžádané rady); Model SMART(ER); Využití mentoringu v adaptačním období menteeho a při jeho kariérním růstu Témata nácviku mentorských dovedností: smluvení kontraktu a stanovení cílů mentorské podpory, pozorování a jeho zásady, vedení mentorského rozhovoru, mentorská průběžná a závěrečná zpráva, metody hodnocení dosahování vymezených cílů mentoringu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Domácí příprava na výuku - 3 hodiny za semestr
Výstupy z učení
Cílem je zvyšování kvality přípravy budoucích pedagogů formou aktivizujících forem vzdělávání. Předmět bude konkrétně zaměřen na osvojení teoretických znalostí a praktických dovedností z oblasti mentoringu. Po absolvování výuky budou studenti schopni: - charakterizovat mentoring jako specifickou formu profesního rozvoje lidí, - objasnit postavení mentora a menteeho, jejich vzájemný vztah a očekávání od mentoringu - popsat fáze a průběh mentoringu - využít znalosti o strategiích komunikace v mentoringu (kladení otázek, technika aktivního naslouchání aj.) při vedení rozhovoru mentora s menteem - uvést možnosti využití mentoringu v adaptačním období menteeho a při jeho kariérním růstu - popsat postup smluvení kontraktu a stanovení cílů mentorské podpory - objasnit metody hodnocení dosahování vymezených cílů mentoringu. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu. V případě žádosti o ISP nutná minimálně 30% přítomnost ve výuce a splnění požadovaných úloh jako kompenzace neúčasti ve výuce.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor

Prezenční forma studia: minimálně 80% aktivní účast ve výuce, samostudium, příprava na kolokvium realizované rozhovorem Kombinovaná forma studia: minimálně 80% aktivní účast ve výuce, samostudium, příprava na kolokvium realizované rozhovorem Kolokvium realizované metodou rozhovoru bude zaměřeno jak na reprodukci teoretických znalostí získaných během kontaktní výuky i samostudia, tak na praktickou aplikaci znalostí do kontextu odpovídajícího oborovému a profesnímu zaměření studenta.
Doporučená literatura
  • BRUMOVSKÁ, T., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010..
  • CIDLINSKÁ, K. FUCIMANOVÁ, M. Mentoring: kariérní rozvoj začínajících vědkyň a vědců. Praha: Sociologický ústav AVČR, 2014..
  • HRBÁČKOVÁ, K. a kol. Mentoring jako metodická podpora vzdělávání učitelů. Zlín: UTB, 2014..
  • PETRÁŠOVÁ, M. A., PRAUSOVÁ, I., ŠTĚPÁNEK, Z. Mentorink: forma podpory nové generace. Praha: Portál, 2014.
  • PÍŠOVÁ, M. a kol. Mentoring v učitelství: výzkumný záměr Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Praha: UK, 2011..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchovné poradenství (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní