Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
-
Matušková Linda, PhDr. Ph.D.
-
Nováková Zdenka, JUDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Předmět podává přehled o problematice dětských práv, jejich uplatňování v naší společnosti a základních formách jejich porušování. 1. Základní pojmy problematiky. Vývoj postavení společnosti k dítěti. Historie a vývoj boje za dětská práva. 2. Základní právní dokumenty v oblasti dětských práv. Organizace a orgány angažující se v problematice dětských práv. 3. Úmluva o právech dítěte, její obsah. Reakce Výboru pro dětská práva OSN na zprávu o stavu a plnění dětských práv v České republice. 4. Trestné činy na dětech - sexuální zneužívání, dětská pornografie a dětská prostituce. Syndrom CAN. 5. Sociálně patologické jevy jako porušování dětských práv - alkoholismus a jiné závislosti u dětí a jejich rodičů. 6. Náhradní rodinná péče jako řešení problému porušování práv dítěte v rodině. Funkce orgánu sociálně-právní ochrany dětí. 7. Sociálně patologické jevy jako porušování dětských práv - agresivita, šikana, týrání dětí. 8. Sociálně patologické jevy jako porušování dětských práv - dětská práce, vykořisťování dětí, otroctví, zanedbávání školní docházky. Děti ve válce, dětští vojáci. 9. Sociálně patologické jevy jako porušování dětských práv - diskriminace, intolerance, rasová nesnášenlivost, xenofobie, negativní postoje vůči odlišným jedincům. 10. Sociálně patologické jevy jako porušování dětských práv - radikalismus, sektářství. 11. Světové problémy týkající se dětí, zdravotnická péče, úloha UNICEF a WHO v řešení globálních problémů. Další světové problémy porušování dětských práv.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 14 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Aplikace vědomostí a dovedností o dětských právech do výchovné a vzdělávací práce s dětmi a mládeží v oblasti školní a mimoškolní. Pociťování specifických práv dítěte a přirozených lidských práv ve vztahu k naplňování práv dítěte jako vědomé potřeby.
Teoretická znalost a praktická schopnost aplikace právních norem v daném právním odvětví. Zvládnutí principů dodržování dětských práv.
|
Předpoklady
|
Znalost základních právních institutů soukromého a veřejného práva.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
75% docházka na výuku, aktivní účast na seminářích - hodnocení aktivity studenta je součástí závěrečného hodnocení.
|
Doporučená literatura
|
-
Úmluva o právech dítěte.
-
Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dítěte, ve znění pozdějších předpisů..
-
(2016). zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. ÚZ Sagit Ostrava.
-
BŮŽEK, A., MICHALÍK, J. (2002). Informatorium (nejen) o právech dítěte se zřetelem k otázkám výchovy a vzdělávání.. Olomouc.
-
ČUHELOVÁ, J. a kol. (2009). Základy práva pro pedagogy I. a II. díl. Ostrava: Key publishing.
-
DUNOVSKÝ, J., DYTRYCH, Z., MATĚJČEK, Z. (1995). Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě.. Praha.
-
Hrušáková a kol. (2015). Rodinné právo. C.H.Beck Praha.
-
Ryšávková Veronika a kol. (2014). Nový občanský zákoník úplně pro všechny. Grada Praha.
-
Vaníčková, Eva. (2012). Stručný průvodce manuálem UNICEFpohledem nejlepšího zájmu dětí. Praha: UK.
|