Course: Activation Methods in Education

« Back
Course title Activation Methods in Education
Course code KPG/MAKMV
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
Methods, resulting from the findings and experience in cognitive psychology and constructive pedagogy.

Learning activities and teaching methods
Activating (Simulations, Games, Dramatization)
Learning outcomes
Cognitive psychology and pedagogical constructivism as theoretical areas and resources for activation procedures in teaching. Teaching phases: evocation, awareness of meaning, reflections and their meanings. Examples and implementations of selected activation methods. Didactic analyses of the methods used.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Student performance

Active attendance and participation in the process of teaching. Fulfilment of continuous tasks.
Recommended literature
  • FIŠER, Z. (2001). Tvůrčí psaní.. Brno: Paido.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1999). Kritické myšlení v současné škole. In Učitelské listy, roč. 7, č. 2.. Praha.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  • KLOOSTER, D. (2000). Co je kritické myšlení? In Kritické listy, č. 1,2 s. 8-9.
  • KUJAL, B. (1965). Pedagogický slovník.. Praha.
  • PETRASOVÁ, A. (2003). Práca s náučnym textom na 1. stupni ZŠ.. Prešov.
  • STEELE, J., MEREDITH, K., TEMPLE, Ch. et al. (1998). Čtení, psaní a diskuse ve všech předmětech. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Pracovní příručka III..
  • STEELE, J., MEREDITH, K., TEMPLE, Ch. et al. (1997). Kritické myšlení napříč osnovami. Čterním a psaním ke kritickému myšlení. Pracovní příručka I..
  • STEELE, J., MEREDITH, K., TEMPLE, Ch. et al. (?). Od vyjádření sebe sama k psaným argumentům. Čterním a psaním ke kritickému myšlení. Pracovní příručka VII..
  • STEELE, J., MEREDITH, K., TEMPLE, Ch. et al. (1997). Rozvíjení kritického myšlení. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Pracovní příručka II..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Social Sciences and Civics for Secondary Schools and Lower Secondary Schools (NA25-XX) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Social Sciences and Civics for Secondary Schools and Lower Secondary Schools (NA24-XX) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer