Předmět: Aktivizační metody ve výuce

« Zpět
Název předmětu Aktivizační metody ve výuce
Kód předmětu KPG/MAKMV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Metody, které vycházejí z poznatků a zkušeností kognitivní psychologie a konstruktivistické pedagogiky.

Studijní aktivity a metody výuky
Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Kognitivní psychologie a pedagogický konstruktivismus jako teoretické zázemí a východisko aktivizačních postupů ve výuce. Etapy výuky: evokace, uvědomění si významu, reflexe a jejich význam. Příklady a implementace vybraných aktivizačních metod. Didaktická analýza použitých metod.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Aktivní účast a zapojování se do průběhu výuky. Plnění průběžných úkolů.
Doporučená literatura
  • FIŠER, Z. (2001). Tvůrčí psaní.. Brno: Paido.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1999). Kritické myšlení v současné škole. In Učitelské listy, roč. 7, č. 2.. Praha.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. (2000). Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex.
  • KLOOSTER, D. (2000). Co je kritické myšlení? In Kritické listy, č. 1,2 s. 8-9.
  • KUJAL, B. (1965). Pedagogický slovník.. Praha.
  • PETRASOVÁ, A. (2003). Práca s náučnym textom na 1. stupni ZŠ.. Prešov.
  • STEELE, J., MEREDITH, K., TEMPLE, Ch. et al. (1998). Čtení, psaní a diskuse ve všech předmětech. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Pracovní příručka III..
  • STEELE, J., MEREDITH, K., TEMPLE, Ch. et al. (1997). Kritické myšlení napříč osnovami. Čterním a psaním ke kritickému myšlení. Pracovní příručka I..
  • STEELE, J., MEREDITH, K., TEMPLE, Ch. et al. (?). Od vyjádření sebe sama k psaným argumentům. Čterním a psaním ke kritickému myšlení. Pracovní příručka VII..
  • STEELE, J., MEREDITH, K., TEMPLE, Ch. et al. (1997). Rozvíjení kritického myšlení. Čtením a psaním ke kritickému myšlení. Pracovní příručka II..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství základů společenských věd a občanské výchovy pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní