Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Osobnost žáka základní a střední školy, demografie, psychologická a pedagogická charakteristiku žáka sekundární školy, nadaný žák, zaostávající žák, žák vyžadující větší péči, žák jiného etnika, vnější a vnitřní diferenciace na základní škole, sociálně psychologické aspekty výchovy, patologické jevy ve výchově.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Příprava na zápočet
- 36 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je vybavit studenta vědomostmi o osobnosti žáka základní a střední školy a o jeho problémech. Předmět je zaměřen na psychologickou charakteristiku žáka sekundární školy, nadaného žáka, zaostávajícího žáka a žáka vyžadujícího větší péči. Seznamuje s možnostmi vnější a vnitřní diferenciace na základní škole, sociálně psychologickými aspekty výchovy a patologickými jevy ve výchově.
Předmět navazuje na pedagogickou propedeutiku. Po jeho absolvování bude student schopen se orientovat v problematice edukace žáka sekundární školy, socializace žáka, volnočasové a sociálně pedagogické problematice žáka.
|
Předpoklady
|
Základní schopnosti a dovednosti pro vysokoškolské studium v oboru pomáhajících profesí. Zájem o obor, ochota pracovat samostatně i v týmu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Student zvládne učivo studijní opory Žák sekundární školy 1, plní korespondenční úkoly, absolvuje vědomostní test.
|
Doporučená literatura
|
-
HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí.. Praha: Portál.
-
KALHOUS, Z., OBST, O. (2003). Didaktika sekundární školy.. Olomouc: UP.
-
RENOTIÉROVÁ, M. aj. (2003). Speciální pedagogika.. Olomouc: UP.
|