Předmět: Propedeutika elementárního čtení a psaní

« Zpět
Název předmětu Propedeutika elementárního čtení a psaní
Kód předmětu KPG/KŠČT@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle předmětu: Student si osvojí poznatky a praktické dovednosti rozvíjející motorické, řečové a jazykové kompetence předškolních dětí, které jsou určující pro nácvik elementárního čtení a psaní. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat klíčové pojmy disciplíny: percepce, školní zralost, školní připravenost, grafomotorika, lateralita, vizuomotorická koordinace, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, alternativní metody nácviku čtení a psaní, současné školní předlohy písma, čtenářská gramotnost vyjmenovat různé typy percepcí a propojit je s konkrétními činnostmi pedagoga MŠ a elementaristy, objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní zralosti, školní připravenosti a zvolené písemné předlohy v kontextu nácviku elementárního čtení a psaní, posuzovat školní zralost a připravenost dětí v povinném roce předškolního vzdělávání v návaznosti na jejich grafomotorické a předčtenářské dovednosti, orientovat se v metodických postupech, didaktických materiálech a učebnicích se zaměřením na elementární čtení a psaní, plánovat, uskutečňovat a vyhodnocovat rozvoj čtenářské gramotnosti předškolních dětí Hlavní témata předmětu: Diagnostika předpokladů pro čtení a psaní Zápis do 1.ročníku, odklad školní docházky Rozvoj grafomotoriky (správný úchop, pravolevá orientace, vizuomotorická koordinace, ?) Rozvoj dechových, hlasových a artikulačních dovedností Rozvoj komunikačních dovedností předškoláka Vyučovací metody čtení a psaní v historickém přehledu Analyticko-syntetická metoda ve výuce elementárního čtení a psaní Genetická a globální metoda ve výuce elementárního čtení a psaní Alternativní metody ve výuce elementárního čtení a psaní (Metoda Dobrého startu, Sfumato) Písemné předlohy, kvalitativní a kvantitativní znaky jednotažného lineárního písma a Comenia Script Rozvoj čtenářské gramotnosti předškolních dětí Propojení na pedagogickou praxi: Práce s didaktickými pomůckami, analýza videozáznamu edukační reality, skupinové diskuze, diskuze s odborníkem z praxe, propojení s Náslechovou praxí v ZŠ.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno: Paido.
  • FASNEROVÁ, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1.. Praha: Grada.
  • FASNEROVÁ, M. (2012). Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. Olomouc.
  • KOŽELUHOVÁ, E., WILDOVÁ, R. (2021). Čtenářské strategie v předškolním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
  • SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
  • SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.
  • VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní