Cíle předmětu: Student si osvojí poznatky a praktické dovednosti rozvíjející motorické, řečové a jazykové kompetence předškolních dětí, které jsou určující pro nácvik elementárního čtení a psaní. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat klíčové pojmy disciplíny: percepce, školní zralost, školní připravenost, grafomotorika, lateralita, vizuomotorická koordinace, analyticko-syntetická metoda, genetická metoda, alternativní metody nácviku čtení a psaní, současné školní předlohy písma, čtenářská gramotnost vyjmenovat různé typy percepcí a propojit je s konkrétními činnostmi pedagoga MŠ a elementaristy, objasnit vztah sluchové a zrakové percepce, školní zralosti, školní připravenosti a zvolené písemné předlohy v kontextu nácviku elementárního čtení a psaní, posuzovat školní zralost a připravenost dětí v povinném roce předškolního vzdělávání v návaznosti na jejich grafomotorické a předčtenářské dovednosti, orientovat se v metodických postupech, didaktických materiálech a učebnicích se zaměřením na elementární čtení a psaní, plánovat, uskutečňovat a vyhodnocovat rozvoj čtenářské gramotnosti předškolních dětí Hlavní témata předmětu: Diagnostika předpokladů pro čtení a psaní Zápis do 1.ročníku, odklad školní docházky Rozvoj grafomotoriky (správný úchop, pravolevá orientace, vizuomotorická koordinace, ?) Rozvoj dechových, hlasových a artikulačních dovedností Rozvoj komunikačních dovedností předškoláka Vyučovací metody čtení a psaní v historickém přehledu Analyticko-syntetická metoda ve výuce elementárního čtení a psaní Genetická a globální metoda ve výuce elementárního čtení a psaní Alternativní metody ve výuce elementárního čtení a psaní (Metoda Dobrého startu, Sfumato) Písemné předlohy, kvalitativní a kvantitativní znaky jednotažného lineárního písma a Comenia Script Rozvoj čtenářské gramotnosti předškolních dětí Propojení na pedagogickou praxi: Práce s didaktickými pomůckami, analýza videozáznamu edukační reality, skupinové diskuze, diskuze s odborníkem z praxe, propojení s Náslechovou praxí v ZŠ.
|
-
FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. (1999). Výuka čtení a psaní na 1. stupni ZŠ. Brno: Paido.
-
FASNEROVÁ, M. (2018). Prvopočáteční čtení a psaní. Vydání 1.. Praha: Grada.
-
FASNEROVÁ, M. (2012). Vybrané kapitoly z elementárního čtení a psaní. Olomouc.
-
KOŽELUHOVÁ, E., WILDOVÁ, R. (2021). Čtenářské strategie v předškolním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
-
MLČÁKOVÁ, R. (2009). Grafomotorika a počáteční psaní.. Praha: Grada Publishing.
-
SANTLEROVÁ, K., SÝKOROVÁ, H. (1994). Rozvoj grafomotoriky v předškolním věku. Brno : CDVU.
-
SPÁČILOVÁ, H., ŠUBOVÁ, L. (2004). Příprava žáka na psaní. Olomouc : UP.
-
VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. (2013). Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.
|