Vyučující
|
-
Křivánková Klára, Mgr.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: pochopit podstatu, funkce a obsahovou strukturu čtenářské pregramotnosti u dětí předškolního věku, vymezit a stimulovat dovednosti u dětí předškolního věku, které předcházejí čtení a psaní (rozvoj grafomotoriky), volit vhodné metodické postupy, didaktické hry a jiné činnosti, které vedou k rozvíjení čtenářské pregramotnosti, volit vhodný edukační materiál na podporu rozvoje čtenářské pregramotnosti, vysvětlit, co je porozumění textu a vědět ověřit porozumění textů u dětí předškolního věku, vybrat texty z oblasti dětské literatury na základě kritérií, které můžeme využít na rozvoj čtenářské gramotnosti, vytvořit praktické ukázky edukačních aktivit na rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku, implementovat vhodné metody a strategie rozvíjející čtenářskou pregramotnost do edukačních aktivit v rámci vzdělávání v mateřské škole, vytvořit týdenní projekt na stimulování a rozvíjení čtenářské pregramotnosti. Témata: Čtenářská pregramotnost. Dovednosti, které předcházejí čtení a psaní. Metody, didaktické hry a edukační materiály, které přispívají k rozvoji čtenářské pregramotnosti. Výběr vhodných textů na stimulování porozumění textu. Edukační aktivity a projekty na rozvíjení čtenářské gramotnosti.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Vytvořit projekt pro rozvoj čtenářské gramotnosti u dětí předškolního věku prostřednictvím oblíbené dětské knihy. Prezentovat tento projekt na seminářích.
|
Doporučená literatura
|
-
BACKE-BRAUN K. (2014). Rozvoj inteligence u dětí od 3 do 6 let. Praha: GRADA.
-
BERÁNKOVÁ, E. (2002). Tvořivá hra jako cesta k pochopení literárního díla. Plzeň: Fraus.
-
DOLÁKOVÁ, S. (2015). Umíte to s pohádkou? Práce s příběhy v MŠ a ZŠ. Praha: Portál.
-
FICHNOVÁ, K., SZOBIOVÁ. (2012). Rozvoj tvořivosti a klíčových kompetencí dětí: náměty k RVP pro předškolní vzdělávání.. Praha: Portál.
-
GEBHARTOVÁ, V. (2011). Jak a co číst dětem v MŠ. Komentovaný výběr literárních textů na základě RVP PV.. Praha: Portál.
-
HOMOLOVÁ, K. (2009). Čtenářská propedeutika.. Ostrava: Ostravská univerzita.
-
Rámcový vzdělávací program. (2021). Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
-
SCHNEIDEROVÁ, E., HANZOVÁ, M. (2013). Aktivity k rozvíjení vyjadřovacích dovedností u dětí. Praha: Portál.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. (2012). Hry pomáhají s problémy: hry a hrátky pro rodiče a dítě.. Praha: Portál.
-
ŠIMANOVSKÝ, Z., TICHÁ, A. (2013). Lidové písničky a hry s nimi: [zpěvník pro děti od 3 let]. Nápady-hry-tvořivost.. Praha: Portál.
-
TUČKOVÁ, J. (2012). Říkanky pro rozvoj řeči. Praha: Portál.
|