Cíle: Student se bude orientovat v problematice zdravotní Tv a jejího využití v rámci prevence výskytu vadného držení těla u dětí v MŠ. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientovat se v systému zdravotní Tv a možnostech využití jeho prostředků v denním režimu MŠ, popsat charakteristiky správného držení těla, hodnotit držení těla a rozlišit nesprávné držení těla, orientovat se v poruchách držení těla, orientovat se v problematice cvičení dětí s poruchami činnosti dýchacího, kardiovaskulárních aparátu, při metabolických a neuropsychických oslabeních, zvládnout didaktiku a metodiku vhodných kompenzačních cvičení uplatňovat zásady bezpečnosti a ochrany zdraví při cvičení dětí. Hlavní témata předmětu v jednotlivých týdnech výuky: 1.Vymezení pojmu zdravotní tělesná výchova, zdravotní skupiny. Didaktický proces ve ZdTV, didaktické zásady a metody ve ZdTV. 2. Držení těla (definice, vymezení pojmu, biomechanické hledisko, společné hlavní znaky správného držení těla, zásady správného držení těla, význam správného držení těla). 3. Nesprávné držení těla (období nejčastějšího vzniku vad, vnitřní a vnější příčiny). 4. Hodnocení držení těla (metoda Kleina-Thomase-Mayera, Bankroftové, Mathiase, Jaroše a Lomíčka), testy minimální svalové zdatnosti. 5. Posturální stereotyp (neurofyziologická podstata držení těla). Svaly posturální a fázické. Svalová nerovnováha. (celková charakteristika příčiny a důsledky svalových dysbalancí). 6. Specifika cvičení s dětmi v předškolním věku - motivace, využití pomůcek. 7. Ochablé držení těla - celková uvolněnost. 8. Zvětšená hrudní kyfóza. 9. Zvětšená bederní lordóza. 10. Plochá záda. 11. Skoliotické držení těla. 12. Vbočené a vybočené kolenní klouby. 13. Plochá noha. 14. Oslabení z otylosti (podstata otylosti, vznik obezity, příčiny a důsledky, cvičení otylých, kontraindikace). 15. Oslabení dýchacího aparátu (charakteristika, vhodná cvičení, kontraindikace). 16. Oslabení oběhového aparátu (charakteristika, vhodná cvičení, kontraindikace). 17. Neuropsychická oslabení (charakteristika, vhodná cvičení, kontraindikace). 18. - 21. Hospitace v MŠ s cílenými pozorováními. 22.- 24. Didaktické výstupy studentů k dané problematice. Propojení s pedagogickou praxí: Cílená pozorování a jejich vyhodnocení v rámci hospitací v MŠ.
|
-
DOSTÁLOVÁ, I., ALÁČOVÁ, P.G. (2006). Vyšetřování pohybového aparátu. Olomouc: Hanex.
-
DOSTÁLOVÁ, I., MIKLÁNKOVÁ, L. (2005). Protahování a posilování pro zdraví. Olomouc.
-
HÁLKOVÁ, J. et al. (2001). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební texty I. část - obecná].. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
-
HOŠKOVÁ, B., MATOUŠOVÁ, M. (1997). Repetitorium zdravotní TV. Část 14, Pohybová aktivita dětí s respiračním oslabením II. Tělesná výchova a sport mládeže, 63(6), 18-21. Praha: Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy.
-
HOŠKOVÁ, B., MATOUŠOVÁ, M. (1997). Repetitorium zdravotní TV. Část 14, Pohybová aktivita u dětí s respiračním oslabením I. Tělesná výchova a sport mládeže., 63(4), 21-24.. Praha: Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy.
-
HOŠKOVÁ, B., MATOUŠOVÁ, M. (1998). Repetitorium zdravotní TV. Část 17, Cvičební jednotka pro cvičence se srdečně cévním oslabením. Tělesná výchova a sport mládeže, 64(3), 31-35.. Praha: Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy.
-
HOŠKOVÁ, B., MATOUŠOVÁ, M. (1996). Repetitorium zdravotní TV. [Část] 6, Prevence a náprava kyfotického držení. Tělesná výchova a sport mládeže, 62(3), 26-33.. Praha: Fakulta tělesné výchovy a sportu Univerzity Karlovy.
-
KOPECKÝ, M. (2014). Didaktika zdravotní tělesné výchovy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
NOVOTNÁ, H. (2001). Děti s diagnózou plochá noha. Praha: Olympia.
-
SYSLOVÁ, V. et al. (2003). Zdravotní tělesná výchova. [Speciální učební text II. část - zdravotní tělesná výchova při jednotlivých druzích oslabení].. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
-
TICHÝ, M. (2000). Funkční diagnostika pohybového aparátu. Praha: Triton.
|