Cíle: Rozvoj teoretických poznatků a praktických dovedností studentů potřebných pro aplikaci dramatické výchovy jako vzdělávacího prostředku dětí předškolního věku v podmínkách mateřské školy. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vymezit pojem dramatická výchova v kontextu RVP PV, definovat cíle a východiska dramatické výchovy, pracovat s loutkou, vhodně aplikovat metody a techniky dramatické výchovy rozvíjející základní dovednosti pro dramatické jednání, využívat dramatickou výchovu jako edukační prostředek preprimárního vzdělávání, popsat osobnost učitele využívajícího dramatickou výchovu jako běžnou součást edukačního procesu mateřské školy. Hlavní témata předmětu: Vymezení základní terminologie vztahující se k oboru: dramatická výchova. Paradivadelní systémy. Východiska dramatické výchovy. Cíle dramatické výchovy a jejich stanovení Základní předpoklady pro dramatické jednání Metody a techniky dramatické výchovy. Základní dovednosti pro dramatické jednání. Předměty a jejich využití při aplikaci dramatické výchovy Loutka v práci učitele mateřské školy. Osobnost učitele mateřské školy využívající dramatickou výchovu jako edukačního prostředku. Realizace aktivit ve fakultních mateřských školách, jejich reflexe spolu s učitelkou dané mateřské školy, sebereflexe studentů, diskuse Realizace aktivit ve fakultních mateřských školách, jejich reflexe spolu s učitelkou dané mateřské školy, sebereflexe studentů, diskuse Propojení na pedagogickou praxi: Příprava a realizace aktivit za využití metod a technik dramatické výchovy pro děti předškolního věku v souladu s ŠVP dané mateřské školy, následná reflexe, sebereflexe a diskuse s učitelkami spolupracující mateřské školy.
|
-
AMIROVÁ, A., FIEDLEROVÁ, M., REJCHRTOVÁ, A. (2019). Metody a aktivity dramatické výchovy v předškolním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Raabe.
-
Budínská, H. (2008). Hry pro šest smyslů: kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. Praha : Národní informační a poradenské středisko pro kulturu.
-
KARAFFA, Jan. Dramatická výchova a Mikuláš ve škole. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. 2021.
-
KOŤÁTKOVÁ, S. et al. (1998). Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: Karolinum.
-
Macková, S. (2004). Dramatická výchova. Brno: Janáčkova akademie múzických umění.
-
MACHKOVÁ, E. (2017). Dramatika, hra a tvořivost. Jinočany: H & H.
-
MACHKOVÁ, E. (2004). Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. 1. vyd.. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, Katedra výchovné dramatiky.
-
MACHKOVÁ, E. (2015). Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu.
-
MARUŠÁK, R., KRÁLOVÁ, O. a RODRIGUEZOVÁ, V. (2008). Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Praha: Portál.
-
RICHTER, L. (1997). Od předmětu k loutce, od loutky k divadlu. Praha: IPOSARTAMA Praha a Společenství pro pěstování divadla pro děti a mládež DOBRÉ DIVADLO DĚTEM.
-
SVOBODOVÁ, E., ŠVEJDOVÁ, H. (2011). Metody dramatické výchovy v mateřské škole, Vyd. 1. Praha: Portál.
-
TOMÁNEK, A. (2001). Podoby loutky. Praha: Akademie múzických umění.
-
ULRYCHOVÁ, I., GREGOROVÁ, V., ŠVEJDOVÁ, H. (2000). Hrajeme si pohádkami. Praha: Portál.
-
VALENTA, J. (2008). Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, Pedagogika.
-
WAY, B. (1996). Rozvoj osobnosti dramatickou výchovou. Praha: ISV.
|