Předmět: Psychomotorika

« Zpět
Název předmětu Psychomotorika
Kód předmětu KPG/KŠPS@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Student si osvojí principy a metodiku realizace psychomotorických aktivit vhodných pro děti v předškolním věku. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: chápat význam psychomotoriky z hlediska fyziologického, emocionálního, kognitivního, orientovat se v oblastech psychomotoriky: oblast vnímání vlastního těla, oblast materiální, poznání společenského prostředí, osob, seznámit se se specifiky psychomotorických cvičení u dětí předškolního věku, aplikovat psychomotorická cvičení a hry do denního režimu v MŠ, uplatnit didaktické zásady při realizaci psychomotorických her a cvičení, dodržet při těchto činnostech zásady bezpečnosti a ochrany zdraví dětí. Hlavní témata předmětu v jednotlivých týdnech výuky: 1. Význam psychomotoriky z hlediska fyziologického, emocionálního a kognitivního. 2. Hospitace v MŠ s cíleným pozorováním 3. Oblast vnímání vlastního těla - poznat funkce částí i vlastního těla 4. Oblast vnímání vlastního těla - ovládat napětí a uvolnění těla, vnímat stabilitu a labilitu těla. 5.-6. Vnímání a prožívat pocity a city, jejich vyjadřování pohybem. 7. - 8. Oblast materiální - seznámení s předměty, tradičními i netradičními pomůckami, manipulace s nimi 9. Oblast materiální -využití pomůcek ve cvičení jednotlivců, dvojic, skupin. 10. -11. Poznávání společenského prostředí a osob. Navázání kontaktu doteky, spoluprací, komunikací. 12. - 13. Kooperace a pomoc druhým osobám. Propojení s pedagogickou praxí: Hospitace v MŠ s následnou diskusí v kontextu s probíraným tématem.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BLAHUTKOVÁ, M. (2006). Psychomotorika pro každého. Prešov.
  • Karásková, V. (2010). Interakce v pohybu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • Karásková, V. (2002). Pohybem k výchově klienta s mentálním postižením. Olomouc : Univerzita Palackého.
  • Karásková, V. (2003). Pohybové hrátky pro děti zdravé i postižené. Olomouc: Univerzita UP.
  • Karásková, V. (2000). Zábavná cvičení s mentálně postiženými. Olomouc: Univerzita UP.
  • Kurtz, L. A. (2015). Hry pro rozvoj psychomotoriky. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní