Cíl předmětu: Student si osvojí poznatky a praktické dovednosti určující pro rozvoj přírodovědné gramotnosti předškolních dětí. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: využívat s porozuměním základní terminologii vědní disciplíny, identifikovat vzdělávací nabídku dle RVP PV jako prostředek vzdělávání dětí předškolního věku v oblasti utváření přírodovědné gramotnosti, objasnit aspekty přírodovědné edukace v MŠ z hlediska vývojové psychologie, uplatňovat kompetence preprimárního pedagoga spojené s aktivním poznáváním živé a neživé přírody v MŠ, disponovat profesními dovednostmi pro naplňování zásad zdravého životního stylu, rozvoje pohybových dovedností, ochrany osobního bezpečí a zdraví v MŠ, na základě edukačních cílů volit odpovídající strategie a metody rozvíjející přírodovědnou gramotnost, navrhovat integrované tematické bloky pro vybrané oblasti RVP PV, naplánovat, připravit, realizovat a vyhodnotit projekt s přírodovědným tématem pro žáky mateřské školy. Hlavní témata předmětu: vývojové teorie v kontextu rozvoje přírodovědné gramotnosti dětí v MŠ a jejich pedagogická aplikace představy předškolních dětí o přírodě, didaktický vliv prostředí didaktické teorie a jejich vliv na rozvoj přírodovědné gramotnosti dětí v MŠ cíle a principy v předškolním vzdělávání v oblasti přírodovědné gramotnosti didaktické zásady a přístupy v předškolním vzdělávání v oblasti přírodovědné gramotnosti metody a formy přírodovědného vzdělávání předškolních dětí didaktické prostředky v rozvoji přírodovědné gramotnosti předškolních dětí Propojení na pedagogickou praxi: Studenti pod vedením vyučujícího připraví projekt na vybrané přírodovědné téma pro realizaci v mateřské škole. Projekt v dílčí či ucelené podobě realizují a jeho efektivitu prodiskutují v rámci skupinového reflektivního semináře s oporou o konkrétní výstupy, produkty či jiné důkazy o učení dětí předškolního věku.
|
-
ANDRESKOVÁ, J. et al. (2018). Rozvíjíme environmentální cítění dětí. Praha: Raabe.
-
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2013). Didaktika přírodovědného základu, 1. vyd.. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně.
-
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, I. (2010). Výběr témat z předškolní pedagogiky, vyd. 1. Ústí nad Labem: UJEP.
-
CORNELL, Joseph Bharat. (2012). Objevujeme přírodu: učení hrou a prožitkem. Vyd. 1.. Praha: Portál.
-
JANČAŘÍKOVÁ, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Raabe.
-
JANČAŘÍKOVÁ, K. (2019). Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků, 2. rozšířené vydání. Praha: PdF UK.
-
JANČAŘÍKOVÁ, K., HAVLOVÁ, J. (2014). Činnosti se zvířaty v předškolním vzdělávání. 1. vyd.. Praha: Raabe.
-
JANČAŘÍKOVÁ, K., KAPUCIÁNOVÁ, M. (2013). Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. 1. vyd.. Praha: Raabe.
-
KOTRBA, T., LACINA, L. (2015). Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. 3. vyd.. Brno: Barrister & Principal.
-
KOVALIK, Susan. (1995). Integrovaná tematická výuka: model. 2., opr. vyd.. Kroměříž: Spirála.
-
KROUFEK, R., JANOVEC, J., ŠIKULOVÁ, R. (2020). Budoucí učitelé mateřských škol pohledem environmentální a technické edukace. Vydání první. Ústí nad Labem: UJEP.
-
LEBLOVÁ, E. (2016). Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání druhé. Praha: Portál.
-
SKÝBOVÁ, J. (2008). Environmentální výchovné projekty: pro učitelství MŠ a prvního stupně ZŠ. Praha: PdF UK.
-
ŠMELOVÁ, E. (2015). Bezvýhradná akceptace ve výchově dítěte. Olomouc: UPOL.
-
VALIŠOVÁ, A, KASÍKOVÁ, H., BUREŠ, M. (2011). Pedagogika pro učitele 2., rozš. a aktualiz. vyd.. Praha: Grada.
|