Vyučující
|
-
Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Student si osvojí poznatky z oblasti specifik organizace a metodiky, a také principů dopomoci a záchrany při osvojování primárních pohybových dovedností lokomočního a manipulačního charakteru u dětí předškolního věku. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: chápat mechanismus motorického učení u dětí v předškolním věku, objasnit faktory, které působí v motorickém učení, předvést ukázku vybraných motorických dovedností, aplikovat didaktické metody a postupy osvojování pohybových dovedností u dětí předškolního věku, využívat získané vědomosti a dovednosti v řízených pohybových aktivitách v MŠ, hodnotit výkony dětí a umět zdůvodnit hodnocení, uplatňovat zásadu bezpečnosti při pohybových aktivitách dětí. Hlavní témata předmětu: 1.-2. Motorické učení, rozlišení příčiny a následku chyby, formulace korekčních instrukcí. 3.-4. Příprava na pohybové aktivity - rozcvičení. 5.-6. Průpravná cvičení pro nácvik odrazu a doskoku včtně BOZ. 7.-8. Pohyb po zvýšené ploše - obměny chůze s doprovodnými pohyby paží včetně BOZ. 9.-10. Rovnovážné polohy, poskoky a skoky včetně BOZ 11.-12. Základní cvičební tvary, jejich správné provedení, nácvik ukázkového provedení, názorná aplikace metody pohybového kontrastu včetně BOZ 13.-16. Technika provedení, metody a postupy a jejich specifika při osvojování primárních pohybových dovedností v předškolním věku: lokomoční - chůze, běh, poskoky a skoky včetně BOZ 17.- 20. Technika provedení, metody a postupy a jejich specifika při osvojování primárních pohybových dovedností v předškolním věku: manipulační - hody, chytání, driblování, kop, odbití, pálkování včetně BOZ. 21. - 22. Metodika základních akrobatických dovedností (kotoul, stoj na lopatkách) včetně BOZ 23.- 24. Legislativa vztahující se k pohybovým činnostem dětí v přírodním prostředí. 25.-26. Využití přírodního prostředí pro pohybové činnosti (vycházka, výlet). Propojení na pedagogickou praxi: Propojení s praxí bude probíhat v rámci mikrovýstupů během blokové praxe.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
|
Doporučená literatura
|
-
Borová, B., Dvořáková, H., Kulhánková, E., & Toráková, S. (2000). Cvičení předškolních dětí a rodičů s dětmi. Praha: Česká asociace Sport pro všechny.
-
DVOŘÁKOVÁ, H., VOLFOVÁ, M, VOLFOVÁ, H. (2012). Hravé cvičení: náměty na pohybové aktivity pro děti předškolního věku. Praha: Raabe.
-
DYLEVSKÝ, I. (2012). Dětský pohybový systém. Praha: Poznání.
-
KRIŠTOFIČ, J. (2006). Pohybová příprava dětí (koordinační a kondiční gymnastická cvičení). Praha: Grada.
-
MIKLÁNKOVA, L. (2010). Environmentální stimuly v pohybové aktivitě dětí předškolního věku. Olomouc: UP.
-
MIKLÁNKOVÁ, L. (2010). Tělesná výchova metodicky, bezpečně a efektivně. Olomouc: UP.
-
MIKLÁNKOVÁ, L. (2012). Tělesná výchova na 1. stupni základních škol: (základní gymnastika). Olomouc: UP.
-
RAABE. (2012). Hravé cvičení. Praha: Raabe.
-
VILÍMOVÁ, V. (2002). Didaktika tělesné výchovy. Brno.
-
VOLFOVÁ, H., KOLOVSKÁ, I. (2008). Předškoláci v pohybu I.. Praha: Grada Publishing.
|