Předmět: Školská legislativa

« Zpět
Název předmětu Školská legislativa
Kód předmětu KPG/KŠLG@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
  • Mach Martin, Mgr.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Školský zákon. Právní předpisy týkající se oblasti výchovy ve volném čase (zákony, vyhlášky, metodické pokyny). Pravidla a praktické postupy při výkonu veřejné správy na úseku školství. Obecné zásady výkonu veřejné správy ve školství (ve školství primárním a sekundárním). Právní rámec pro fungování veřejné správy ve školství. Pravidla bezpečnosti a ochrany zdraví žáků na školách. Vysoké školství. Státní správa a samospráva ve školství.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Semestrální práce - 5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 4 hodiny za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: - orientovat se v základních právních pojmech a institutech v oblasti školství, - reprodukovat právní normy jak z pohledu systematiky, tak z pohledu jednotlivých právních pojmů a institutů na školách a ve školských zařízeních, - orientovat se v příslušných ustanoveních školského zákona, zákona o pedagogických pracovnících a vysokoškolského zákona, - aplikovat vybraná ustanovení do praxe, - zdůvodnit a zhodnotit postavení učitele ve vzdělávacím a výchovném procesu, - orientovat se v povinnostech a právech pedagogického pracovníka, - orientovat se v procesně-právních institutech školského práva.

Předpoklady
Znalost teoreticko-právních institutů.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zpracování zadaného tématu, samostudium- příprava na kolokvium, účast na tutoriálech. Další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE.
Doporučená literatura
  • ČUHELOVÁ, Jana. a kol. Základy práva pro pedagogy I. a II. díl. Ostrava: Key publishing, 2009..
  • PUŠKINOVÁ, Monika a kol. (2017). Správní řízení v praxi škol a školských zařízení. Wolters Kluwer. Praha.
  • ROMANĚNKO, Jan a kol. (2018). BOZP a PO v příkladech školské praxe. Paris. Karviná.
  • RYSKA, Radovan. (2019). Právo pro střední školy. EDUKO. Praha.
  • VALENTA, Jiří. Financování a rozpočet školy. Karviná : Paris, 2004. ISBN 80-239-2218-1.
  • VALENTA, Jiří. (2019). Právní rámec řízení škol a školských zařízení. Paris. Karviná.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Řízení volnočasových aktivit (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní