Cíl předmětu: Student si osvojí poznatky a terminologii z oblasti interkulturní výchovy a orientuje se v problematice integrace a vzdělávání menšin v českých mateřských školách. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: definovat a vysvětlit pojem interkulturalita, multikulturalita, mít základní znalosti o menšinách žijících na území ČR, orientovat se v sociokulturně různorodém světě, vysvětlit a orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin v českých mateřských školách, orientovat se v problematice integrace a vzdělávání menšin ve vybraných zemích Evropy, respektovat a být otevřený k odlišnostem, vysvětlit význam a důvody zařazení Interkulturní výchovy do edukace v MŠ, pracovat s dítětem s OMJ. Hlavní témata předmětu: 1. Uvedení do problematiky interkulturního vzdělávání. Multikulturní společnost, kultura. 2. Vymezení pojmů interkulturalita a multikulturalita, multikulturní výchova. 3. Menšiny a migranti v ČR. 4. Problematika integrace a vzdělávání v českých mateřských školách. 5. Problematika integrace a vzdělávání v zahraničí. 6. Exkurze v MŠ. 7. Práce s dítětem s OMJ. 8. Činnosti zaměřené na práci s dítětem s OMJ. Propojení na pedagogickou praxi: Studenti navštíví mateřskou školu (školy) s dětmi s odlišným mateřským jazykem (OMJ), sledují aktivity a práci učitele s dětmi s OMJ, následuje rozbor a diskuse na základě pozorování edukační reality.
|
-
DRIJVEROVÁ, M. (2011). Kamarádi z velké dálky. Povídání o dětech z různých částí světa a pohádky z jejich zemí. Brno: Computer Press, a.s.
-
JARKOVSKÁ, L. et al. (2015). Etnická rozmanitost ve škole. Stejnost v různosti. Praha: Portál.
-
PELCOVÁ, N. (2007). Multikulturní výchova ve vzdělávání budoucích učitelů a dalším vzdělávání učitelů. Praha : PdF UK.
-
Rámcový vzdělávací program. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání.
-
ŠMELOVÁ, E., SOURALOVÁ, E., PETROVÁ, A. et al. (2017). Společenské aspekty inkluze. Olomou: PdF UP.
-
VARGOVÁ, M. (2012). Multikultúrna výchova a jej aplikácia v predprimárnom vzdelávaní. Ružomberok.
-
VAVRDOVÁ, A. (2017). An inclusive environment as a space for the education of foreign students. In Šmelová, E., Souralová, E., Petrová, A. et al. Social aspects of elementary school inclusion in the context of international research. Olomouc: UP.
|