Předmět: Environmentální výchova v praxi MŠ

« Zpět
Název předmětu Environmentální výchova v praxi MŠ
Kód předmětu KPG/KŠEV@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vymezit pojem environmentální výchova vzdělávání a osvěta (EVVO), definovat předmět, cíle, obsah EVVO v kontextu vývoje, vymezit pojem globální rozvojové vzdělávání (GRV), definovat předmět, cíle, obsah GRV v kontextu vývoje, definovat pojmy udržitelný rozvoj, vzdělávání pro udržitelný rozvoj, popsat role a kompetence školního koordinátora EVVO, charakterizovat formy aplikace EVVO, GRV do předškolního vzdělávání, používat vhodné edukační prostředky pro aplikaci EVVO, GRV do edukačního procesu v mateřské škole, rozvíjet environmentální sensitivitu dětí předškolního věku. projektovat environmentálně orientovaný projekt, realizovat a evaluovat zpracovaný projekt, orientovat se v základní legislativě vztahující se k EVVO a GRV Hlavní témata předmětu: Environmentální výchova vzdělávání a osvěta. Globální rozvojové vzdělávání. Dokumenty a legislativa vztahující se k EVVO a GRV. Formy aplikace EVVO, GRV do předškolního vzdělávání. Edukační prostředky pro aplikaci EVVO, GRV. Koordinátor EVVO. Enviromentální senzitivita dětí předškolního věku Podmínky vzdělávání mateřské školy a jejich analýza v kontextu principů udržitelného rozvoje Organizace věnující se EVVO, GRV. Ekoškola, lesní MŠ, projekty na podporu EVVO a GRV Exkurze a návštěva edukačního programu ve spolupráci se spolupracujícími organizacemi v oblasti EVVO, GRV Projektování environmentálně zamřeného projektu a jeho realizace Reflexe a sebereflexe realizovaného projektu, diskuse Propojení na pedagogickou praxi: Projektování environmentálně zamřeného projektu a jeho realizace pro děti předškolního věku, jeho reflexe a sebereflexe studentů.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • ČINČERA, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd.. Praha: Agentura Koniklec.
  • ČINČERA, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido.
  • ČINČERA, J. et al. (2016). Environmentální výchova z pohledu učitelů. Vydání 1.. Brno: MU.
  • DANIŠ, P. et al. (2021). Klima se mění - a co my?: proč a jak se učit o změně klimatu: doporučení Pracovní skupiny pro klimatické vzdělávání Rady vlády pro udržitelný rozvoj ČR. 1. vydání. Praha: Ministerstvo životního prostředí.
  • EZECHEL, M., PYTLOUN, L. (2013). Vzdělávání pro pedagogické pracovníky v oblasti EVVO a k udržitelnému rozvoji. Mělník: Česká zahradnická akademie Mělník.
  • FROUZ, J., MOLDAN, B. (2015). Příležitosti a výzvy environmentálního výzkumu. Vydání první.. PraHA: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
  • GOLDIN, I. (2016). Je planeta Země už plná?. Praha: Libri.
  • HORKÁ, H. (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: Katedra pedagogiky Pedagogické fakulty MU.
  • JANČAŘÍKOVÁ, K. (2017). Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Raabe.
  • JANČAŘÍKOVÁ, K. (2010). Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Nahlížet - nacházet.. Praha: Josef Raabe.
  • JEMELKA, P. (2003). Úvod do ekologické problematiky. Brno: Masarykova univerzita.
  • LEBLOVÁ, E. (2016). Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání druhé. Praha: Portál.
  • MÁCHAL, A. a kol. (2012). Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání: soubor učebních textů. Brno: Lipka - školské zařízení pro environmentální vzdělávání.
  • MÁCHAL, A. (2006). Malý ekologický a environmentální slovníček. Brno: RezekvíteK.
  • MÁCHAL, A. (2000). Průvodce praktickou ekologickou výchovou. Brno: Rezekvítek Brno.
  • THOROVSKÁ, A. (2014). Environmentální výchova. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta.
  • VOŠAHLÍKOVÁ, T. (2010). Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Vyd. 1.. Praha: Ministerstvo životního prostředí.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní