Předmět: Školní didaktika 2- kurikulum

« Zpět
Název předmětu Školní didaktika 2- kurikulum
Kód předmětu KPG/KŠD2Q
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
  • Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
  • Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurikulum (pedagogická tradice a geopolitická lokace, pojetí, modely, variantnost, komponenty, verze aj.), dvoustupňové kurikulum v českém regionálním školství, rámcový a školní vzdělávací program. Schéma, fáze a limity pedagogického projektování a jejich zohlednění při tvorbě kurikula. Obecné přístupy k analýze vzdělávacích potřeb i k vyhodnocování vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit pojem kurikulum teoreticky i ve vztahu k aktuální české školní praxi, " odborně objasnit pojetí, strukturu a obsah kurikulárních dokumentů českých škol regionálního školství, " popsat a vysvětlit postup tvorby vzdělávacího programu.
Předmět je koncipován tak, aby studenti po jeho absolvování dokázal: vysvětlit pojem učební plán, osnova, a také vysvětlit možné styly kurikula, popsat zdroje a komponenty kurikula, zkontrolovat kvalitu předložených vzdělávacích projektů, sestavit vzdělávací projekt a obhájit jeho kvalitu s ohledem k evaluaci.
Předpoklady
Student má absolvovanou disciplínu Školní didaktika 1 a Seminář ke školní didaktice 1/Z. Student nemůže přistoupit ke zkoušce, aniž má splněný zápočet z disciplíny Seminář ke školní didaktice 2-kurikulum, KPG/DS2Q.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Kontaktní výuka, samostudium, aktivní tvorba pedagogického projektu.
Doporučená literatura
  • JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P., NĚMEC, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy:Vize a realita. ORBIS SCHOLAE, roč. 4, č. 3, s. 9-35..
  • PALÁN, J., MUŽÍK, J. Vzdělávací program jako základní kategorie dalšího profesního vzdělávání. (Zavěšeno v UNIFORu)..
  • PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu. Praha : TRITON, 2006. 192 s.. Praha.
  • PRÁŠILOVÁ, M. (2013). Vzdělávací program a jeho tvorba. Texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: GEVAK.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní