Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurikulum (pedagogická tradice a geopolitická lokace, pojetí, modely, variantnost, komponenty, verze aj.), dvoustupňové kurikulum v českém regionálním školství, rámcový a školní vzdělávací program. Schéma, fáze a limity pedagogického projektování a jejich zohlednění při tvorbě kurikula. Obecné přístupy k analýze vzdělávacích potřeb i k vyhodnocování vzdělávání.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " objasnit pojem kurikulum teoreticky i ve vztahu k aktuální české školní praxi, " odborně objasnit pojetí, strukturu a obsah kurikulárních dokumentů českých škol regionálního školství, " popsat a vysvětlit postup tvorby vzdělávacího programu.
Předmět je koncipován tak, aby studenti po jeho absolvování dokázal: vysvětlit pojem učební plán, osnova, a také vysvětlit možné styly kurikula, popsat zdroje a komponenty kurikula, zkontrolovat kvalitu předložených vzdělávacích projektů, sestavit vzdělávací projekt a obhájit jeho kvalitu s ohledem k evaluaci.
|
Předpoklady
|
Student má absolvovanou disciplínu Školní didaktika 1 a Seminář ke školní didaktice 1/Z. Student nemůže přistoupit ke zkoušce, aniž má splněný zápočet z disciplíny Seminář ke školní didaktice 2-kurikulum, KPG/DS2Q.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Kontaktní výuka, samostudium, aktivní tvorba pedagogického projektu.
|
Doporučená literatura
|
-
JANÍK, T., MAŇÁK, J., KNECHT, P., NĚMEC, J. (2010). Proměny kurikula současné české školy:Vize a realita. ORBIS SCHOLAE, roč. 4, č. 3, s. 9-35..
-
PALÁN, J., MUŽÍK, J. Vzdělávací program jako základní kategorie dalšího profesního vzdělávání. (Zavěšeno v UNIFORu)..
-
PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu. Praha : TRITON, 2006. 192 s.. Praha.
-
PRÁŠILOVÁ, M. (2013). Vzdělávací program a jeho tvorba. Texty k distančnímu vzdělávání. Olomouc: GEVAK.
|