Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Podlahová Libuše, doc. PhDr. Dr.
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
-
Ševčíková Jaroslava, PhDr. PhD.
|
Obsah předmětu
|
Základní koncepce vzdělávání (kognitivně psychologické, technologické /ID/). Výukové cíle (taxonomie, vlastnosti).Učební úlohy (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, otázka jako učební úloha). Metody a formy výuky podporující aktivitu žáků ve výuce. Projektování výuky, princip kongruence. Pedagogická komunikace. Motivace a kázeň ve výuce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování disciplíny budou studenti schopni: vhodně používat a vysvětlit základní didaktické pojmy, objasnit princip trojfázového modelu výuky při konstrukci poznatků žáků i princip teorie tvorby vyučování (instructional design - ID), vyhledat platné kurikulární dokumenty, orientovat se v nich a vysvětlit základní principy akceptované při jejich tvorbě, vysvětlit provázanost vzniku těchto dokumentů s demokratizací společnosti (tzn. se změnami v postavení, roli i funkci škol v české společnosti).
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
|
Předpoklady
|
Nespecifikováno.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
Na základě probraného učiva viz Obsah a Literatura.
|
Doporučená literatura
|
-
KALHOUS. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4..
-
Kolář, Z., Vališová, A. (2009). Analýza vyučování. Praha: Grada Publishing.
-
OBST. Řízení výuky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia.
-
Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.
|