Předmět: Školní didaktika 1

« Zpět
Název předmětu Školní didaktika 1
Kód předmětu KPG/KŠD1Q
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Podlahová Libuše, doc. PhDr. Dr.
  • Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
  • Ševčíková Jaroslava, PhDr. PhD.
Obsah předmětu
Základní koncepce vzdělávání (kognitivně psychologické, technologické /ID/). Výukové cíle (taxonomie, vlastnosti).Učební úlohy (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh, otázka jako učební úloha). Metody a formy výuky podporující aktivitu žáků ve výuce. Projektování výuky, princip kongruence. Pedagogická komunikace. Motivace a kázeň ve výuce.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
Výstupy z učení
Po absolvování disciplíny budou studenti schopni: vhodně používat a vysvětlit základní didaktické pojmy, objasnit princip trojfázového modelu výuky při konstrukci poznatků žáků i princip teorie tvorby vyučování (instructional design - ID), vyhledat platné kurikulární dokumenty, orientovat se v nich a vysvětlit základní principy akceptované při jejich tvorbě, vysvětlit provázanost vzniku těchto dokumentů s demokratizací společnosti (tzn. se změnami v postavení, roli i funkci škol v české společnosti).
Kompetence v rozsahu cíle předmětu.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška

Na základě probraného učiva viz Obsah a Literatura.
Doporučená literatura
  • KALHOUS. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4..
  • Kolář, Z., Vališová, A. (2009). Analýza vyučování. Praha: Grada Publishing.
  • OBST. Řízení výuky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia.
  • Skalková, J. (2007). Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA25-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství českého jazyka a literatury pro 2. stupeň základních škol maior (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní