Předmět: Náslechová praxe v alternativních MŠ s reflexí

« Zpět
Název předmětu Náslechová praxe v alternativních MŠ s reflexí
Kód předmětu KPG/KŠ5P@
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Žišková Michaela
  • Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Studenti se seznámí s problematikou mateřských škol, které pracují v pojetí alternativních programů, a to klasického i inovativního typu. Praxe probíhá formou hospitací ve vybraných alternativních mateřských školách. Praxe navazuje na teoretické a profilující předměty zejména: Předškolní pedagogika, Didaktika předškolního vzdělávání, Projektování kurikula MŠ a evaluace. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: seznámit se s prostředím vybraných alternativních mateřských škol definovat specifika vybraných mateřských alternativních škol identifikovat základní znaky alternativní pedagogiky v kontextu s edukační realitou v jednotlivých mateřských školách diskuse s učitelem dané mateřské školy a s metodikem praxí Témata náslechová praxe: základní terminologie znaky MŠ pracující podle různých alternativních programů organizace dne v MŠ s alternativním programem edukační proces v MŠ s alternativním programem učitel v alternativní mateřské škole Výstup praxe: Hospitační protokoly, reflexe pozorované edukační reality.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • CACH, J. (1999). Počátky nových škol v českých zemích. Vyd. 1.. Pardubice: Univerzita Pardubice.
  • DOSTAL, J. (2016). Základy anthroposofie. Vydání první. Hranice: Fabula.
  • FILOVÁ, H., SVOBODOVÁ, J. (2007). Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí. Brno : MSD.
  • GARDOŠOVÁ, J. a kol. (2012). Vzdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Vyd. 2.. Praha: Portál.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. (1996). Waldorfská škola. Olomouc: Hanex.
  • HAVLÍNOVÁ, M., VENCÁLKOVÁ, E., HAVLOVÁ, J. (2008). Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole: aktualizovaný modelový program podpory zdraví (dokument a metodika). 3., aktualiz. vyd.. Praha: Portál.
  • JANČAŘÍKOVÁ, K., KAPUCIÁNOVÁ, M. (2013). Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání. 1. vyd.. Praha: Raabe.
  • KAPUCIÁNOVÁ, M. (2010). Lesní a venkovní pedagogika: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta.
  • MONTESSORI, M. (2011). Od dětství k dospívání. Vyd. 1.. Praha: Triton.
  • MONTESSORI, Maria. (2012). Tajuplné dětství. Praha : Triton.
  • PRŮCHA, J. (2012). Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál.
  • RÝDL, K. (1994). Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. 1. vyd.. Brno: Marek Zeman.
  • SVOBODOVÁ, J. (1996). Alternativní školy, 2. dopl. vyd.. Brno : Paido.
  • SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. (1995). Alternativní školy. Brno: Paido.
  • VOŠAHLÍKOVÁ, T. (2010). Ekoškolky a lesní mateřské školy: praktický manuál pro aktivní rodiče, pedagogy a zřizovatele mateřských škol. Vyd. 1.. Praha: Ministerstvo životního prostředí.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní