Předmět: Průběžná reflektovaná praxe v MŠ

« Zpět
Název předmětu Průběžná reflektovaná praxe v MŠ
Kód předmětu KPG/KŠ2P@
Organizační forma výuky Praxe
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jarušinská Lenka, Mgr. PhD.
  • Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle předmětu: Cílem předmětu je prohloubení znalostí a dovedností z předešlé praxe. Studenti během celého semestru plní praxi v jedné třídě mateřské školy, průběžně plní zadané úkoly a připravují a realizují mikrovýstupy v souladu s ŠVP, tématy tohoto předmětu, teoretickými a profilujícími předměty zejména: Pedagogika předškolního věku, Vývojová psychologie se zaměřením na PV, oborové didaktiky. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientovat se v prostředí školy, zanalyzovat den v mateřské škole, komunikovat s cvičným učitelem a metodikem praxí, komunikovat s dětmi, zapojovat se do činností během dne, projektovat a zrealizovat mikrovýstupy v souladu s ŠVP dodržovat pedagogické zásady, porozumět podstatě reflexe jako procesu jednání, zpětného pohledu na jednání, uvědomění si podstatných aspektů, vytvoření alternativních postupů jednání a vyzkoušení, které představuje jednání nové. Hlavní témata předmětu po jednotlivých týdnech výuky: Úvodní seminář: metodické a organizační pokyny pro pedagogickou praxi, studentské portfolio, seznámení s projektováním mikrovýstupů, jejich reflexí Seznámení s konkrétní mateřskou školou a třídou, orientace v prostředí, hospitační den. Organizace dne v MŠ, základní školní dokumentace Podmínky vzdělávání Funkce mateřské školy Didaktické zásady, organizační formy a metody vzdělávání Komunikace mezi dětmi, komunikace mezi dětmi a učitelkou Zájmy a potřeby dětí předškolního věku Hra dítěte předškolního věku, hračka, didaktická pomůcka Role učitele MŠ Reflektující seminář: prezentace portfolií studentů, jejich výstupů, následná diskuse, reflexe, sebereflexe Výstup praxe: rozpracování pedagogického portfolia, jeho prezentace, projektování mikrovýstupů, diskuse s metodikem praxí a cvičným učitelem, reflexe, sebereflexe studenta.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • BERČÍKOVÁ, A., ŠMELOVÁ, E., STOLINSKÁ, D. (2014). Učitel - aktér edukačního procesu předškolního vzdělávání. Olomouc.
  • SKALKOVÁ, J. (2007). Obecná didaktika.. Praha : Grada.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství pro mateřské školy (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní