Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Fasnerová Martina, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: " Obecná didaktika jako vědní disciplína. " Didaktický trojúhelník. Žák. Osobnost, kompetence sebereflexe a sebezdokonalování učitele. " Pedagogická komunikace a interakce ve výuce. " Motivace ve výuce. " Výukové cíle (taxonomie, vlastnosti), učivo, učební úlohy (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh), metody a organizační formy výuky podporující aktivitu žáků ve výuce, materiálně didaktické prostředky. " Didaktické zásady. " Platné kurikulární dokumenty. Projektování, realizace a hodnocení výsledků výuky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " popsat obecnou didaktiku jako vědní disciplínu i jako nástroj učitele, " v kontextu života společnosti vysvětlit význam hlavních/systémotvorných prvků výuky, " objasnit specifika jednotlivých kategorií obecné didaktiky a umět je rozeznávat v procesu výuky, " rozlišovat faktory ovlivňující průběh výuky a žákova učení podle možnosti jejich ovlivnitelnosti ze strany učitele/školy, " popsat strukturu a obsah jednotlivých částí platných školních kurikulárních dokumentů, " vysvětlit provázanost projektování/plánování, realizace a hodnocení výsledku výuky z hlediska účinnosti výuky, " objasnit základní postupy při projektování výuky s důrazem na význam motivace žáků, " v kontextu aktuální české školní praxe a legislativy vysvětlit funkce, typy a možnosti hodnocení výsledku výuky. V případě žádosti o ISP nutná minimálně 30% přítomnost ve výuce a splnění požadovaných úloh jako kompenzace neúčasti ve výuce.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezenční forma studia: ústní (zkouška), samostudium - příprava na zkoušku. Kombinovaná forma studia: a ústní (zkouška), účast na tutoriálech, studium distančních opor, samostudium - příprava na zkoušku.
|
Doporučená literatura
|
-
Kalhous, Z. et al. (2009). Školní didaktika. Praha: Portál..
-
OBST, O. Řízení výuky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia..
|