Předmět: Základy práva pro pedagogy

« Zpět
Název předmětu Základy práva pro pedagogy
Kód předmětu KPG/KZPR@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Mach Martin, Mgr.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Pitnerová Dagmar, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Právo, právní norma, právní řád, právní síla právního předpisu, hierarchie právního řádu. Působnost právních norem, jejich vyhlašování, platnost, účinnost, derogace, retroaktivita. Ústava ČR, Listina základních práv a svobod. Občanskoprávní vztahy ve školství. Pracovně-právní vztahy ve školství. Veřejno-právní vztahy ve školství. Legislativní úprava vzdělávacího systému v České republice. Tvorba interních směrnic MŠMT. Přehled o legislativě ve školství a postavení zúčastněných subjektů. Vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. Vymezení základních působností dotčených subjektů při řízení a organizaci výchovy a vzdělávání v České republice. Právní postavení pedagogického pracovníka.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
  • Domácí příprava na výuku - 10 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 8 hodin za semestr
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: orientovat se v základních právních pojmech a institutech z pohledu teorie práva, reprodukovat právní normy jak z pohledu systematiky, tak z pohledu jednotlivých právních pojmů a institutů, orientovat se v jednotlivých odvětvích práva soukromého a veřejného ve vztahu k fungování škol a školských zařízení pro zájmové vzdělávání a školských výchovných a ubytovacích zařízení, aplikovat vybrané instituty práva soukromého a veřejného ve školní praxi, určit a objasnit ucelený přehled o systému právních norem upravujících vzdělávání a školský systém ČR, zdůvodnit a zhodnotit postavení učitele ve vzdělávacím a výchovném procesu, orientovat se v povinnostech a právech pedagogického pracovníka.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Kombinovaná forma studia: písemná práce, účast na tutoriálech, studium studijních materiálů Další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE. Pro ISP min. 30% účast na výuce a plnění zadaných úkolů.
Doporučená literatura
  • Usnesení předsednictva ČNR č. 2/1993 Sb., LZPS ČR..
  • Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava ČR..
  • Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů..
  • Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
  • Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů..
  • GERLOCH, Aleš. Teorie práva. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013..
  • HÝBLOVÁ, R. (2010). Školská legislativa. Olomouc.
  • HÝBLOVÁ, Radmila. Školská legislativa. Olomouc: VUP, 2010..
  • Janku, M. (2014). Základy veřejného a soukromého práva.. Brno: Mendelova univerzita v Brně.
  • JEMELKA, L. (2011). Správní řád - komentář. C.H.Beck Praha.
  • Neščáková, L. (2012). Pracovní právo pro neprávníky.. Praha: Grada Publishing.
  • NOVÁKOVÁ, Z. (2007). Bezpečnost a ochrana zdraví žáků na školách -školní a pracovní úrazy. Olomouc: VUP Olomouc.
  • PIKALOVÁ, Iva. Dítě, škola, právo. Praha: Lumen Vitale - Centrum vzdělávání, 2011..
  • Ryšávková Veronika a kol. (2014). Nový občanský zákoník úplně pro všechny. Grada Praha.
  • ŠÁMAL, P., VÁLKOVÁ, H. (2004). Zákon o soudnictví ve věcech mládeže.. Praha.
  • VALENTA, J. (2006). Zákon o pedagogických pracovnících. Praha: ASPI.
  • VALENTA, Jiří. Právní rámec řízení škol a školských zařízení. Karviná: Paris, 2013..
  • VAVREČKOVÁ, M. (2000). Výchovné problémy.. Brno.
  • Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ve znění pozdějších. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ve znění pozdějších..
  • Vyhláška č. 64/2005 Sb.. o evidenci úrazů dětí, žáků a studentů, ve znění pozdějších předpisů..
  • Vyhláška č. 74/2005 Sb. o zájmovém vzdělávání..
  • Zákon č. 561/2004 Sb.. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní