Předmět: Základy andragogiky

« Zpět
Název předmětu Základy andragogiky
Kód předmětu KPG/KZADQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Bednaříková Iveta, doc. PhDr. Ph.D.
  • Koribská Iva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Pojetí andragogiky, její struktura a předmět. Vzdělávání dospělých a andragogika v historickém vývoji.Problematika vzdělávání dospělých. Specifika učení a vzdělávání dospělých. Vzdělavatelé dospělých.Lektorské dovednosti. Učební cíle ve vzdělávání dospělých. Formy vzdělávání dospělých. Metody výuky dospělých. Celoživotní vzdělávání.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost andragogiky v soustavě humanitních věd, charakterizovat objekt andragogického působení a objasnit užší pojímání andragogiky, včetně historického vývoje vzdělávání dospělých. Měli by umět operovat odbornou andragogickou terminologií, umět vysvětlit hlavní odlišnosti vzdělávání dospělých od vzdělávání dětí a mládeže, vyjmenovat a charakterizovat základní formy, metody a prostředky vzdělávání dospělých. Měli by také umět objastnit soudobý trend celoživotního učení.
Studenti by měli být schopni vysvětlit opodstatněnost andragogiky v soustavě humanitních věd, charakterizovat objekt andragogického působení a objasnit užší pojímání andragogiky, včetně historického vývoje vzdělávání dospělých. Měli by umět operovat odbornou andragogickou terminologií, umět vysvětlit hlavní odlišnosti vzdělávání dospělých od vzdělávání dětí a mládeže, vyjmenovat a charakterizovat základní formy, metody a prostředky vzdělávání dospělých. Měli by také umět objastnit soudobý trend celoživotního učení.
Předpoklady
Nespecifikováno.

Hodnoticí metody a kritéria
Didaktický test

Plnění individuálních teoretických i praktických úkolů, samostatná tvůrčí činnost.
Doporučená literatura
  • BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2012). Kapitoly z andragogiky 1. Olomouc.
  • BEDNAŔÍKOVÁ, I. (2012). Kapitoly z andragogiky 2. Olomouc.
  • BENEŠ, M. (2003). Andragogika - teoretické základy.. Praha.
  • BOČKOVÁ, V. (2002). Vzdělávání - průvodní jev života.. Olomouc: UP.
  • PALÁN, Z. (1997). Výkladový slovník vzdělávání dospělých.. Praha: DAHA.
  • PALÁN, Z. (2003). Základy andragogiky.. Praha: VŠ J. A. Komenského.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr