Předmět: Pedagogika volného času

« Zpět
Název předmětu Pedagogika volného času
Kód předmětu KPG/KVČP@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Chmelařová Tereza, Mgr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
  • Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata " Vymezení volného času, funkce volného času. " Činitelé ovlivňující způsob prožívání volného času. " Specifika volného času dětí a mládeže. " Přirozená společenská prostředí a volný čas dětí a mládeže. " Vztah výchovy a volného času. " Pedagogika volného času jako pedagogická disciplína. " Cíle a specifika výchovného působení ve volném čase. " Odpočinek, rekreace a zájmové aktivity. " Institucionální prostředí výchovy ve volném čase.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit volný čas a analyzovat funkce a význam volného času v životě dnešního člověka, " specifikovat činitele, které ovlivňují způsob prožívání volného času, " analyzovat aktuální problémy a výzvy spjaté s volným časem dětí a mládeže, " vysvětlit vliv přirozených společenských prostředí na volný čas dětí a mládeže, " vysvětlit vztah výchovy a volného času a objasnit cíle a specifika výchovného působení ve volném čase, " popsat hlavní činnosti spadající do oblasti výchovy mimo vyučování (zájmové činnosti, odpočinkové činnosti, rekreační činnosti), " charakterizovat poslání a činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání a spolků dětí a mládeže.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: písemná a ústní (zápočet, tvorba metodiky volnočasové aktivity, samostudium - příprava na zápočet. Kombinovaná forma studia: písemná a ústní (kolokvium), účast na tutoriálech, studium distančních opor, tvorba metodiky výchovné práce, samostudium - příprava na kolokvium.
Doporučená literatura
  • VYHNÁLKOVÁ, P. Základy pedagogiky volného času. Olomouc: Gevak, 2013. 64 s. ISBN 978-80-86768-91-5..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní