Vyučující
|
-
Šmída Jan, Mgr.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: " Vymezení základních pojmů. Vývoj sociálně-pedagogického myšlení. " Vznik sociální pedagogiky jako vědy. Místo sociální pedagogiky v soustavě pedagogických věd, ve struktuře vědních disciplín. " Současné tendence v rozvoji sociální pedagogiky, předmět, obsah a úkoly sociální pedagogiky. " Vztah sociální pedagogiky a sociální práce. Sociální pedagogika jako nezbytné východisko pro sociální práci. " Socializace osobnosti a výchova. Bio-psycho-socio-spirituální dimenze osobnosti a složky osobnosti. Společenská determinace výchovy. " Výchova jako jev a proces. Úkoly a funkce výchovy. Výchova jako péče, edukace a vzdělávání. Výchova formální, informální a neformální. " Etapy života a proces socializace. Kvalita socializace. Etapy a fáze socializačního procesu. Socializační činitelé. Cíle resocializace, resocializační programy. Koncepce tvůrčí resocializace. " Sociální aspekty prostředí. Názory na vztah člověka a prostředí, přístupy, směry. Typologie prostředí. Pedagogizace prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat sociální pedagogiku jako odbornou vědní disciplínu, " uvést významné mezníky ve vývoji sociální pedagogiky, uvést příklady významných osobností sociální pedagogiky, " charakterizovat vztah sociální pedagogiky a dalších disciplín (sociální práce, etopedie aj.), " charakterizovat determinanty vývoje jedince a jejich význam v sociální pedagogice, " klasifikovat prostředí a uvést význam této klasifikace, " popsat a na příkladech doložit pedagogizaci prostředí a její využití a význam " definovat pojem socializace a charakterizovat socializaci jako proces, " vymezit různé dělení etap a fází socializačního procesu, " analyzovat primární socializační efekt, " charakterizovat koncepci tvůrčí resocializace, " analyzovat proces resocializaci a charakterizovat resocializační programy a zhodnotit jejich efektivitu, " charakterizovat kvalitu socializačního procesu a možnosti jejího zjišťování
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezenční forma studia: písemná a ústní (kolokvium), vytvoření seminární práce vybrané téma, samostudium - příprava na kolokvium. Kombinovaná forma studia: písemná a ústní (kolokvium), účast na tutoriálech, vytvoření seminární práce - vytvoření vybrané téma, samostudium - příprava na kolokvium.
|
Doporučená literatura
|
-
HRONCOVÁ, J., HUDECOVÁ, A., MATULAYOVÁ, T. (2001). Sociálna pedagogika a sociálna práca. 2. vyd.. Banská Bystrica.
-
KLAPILOVÁ, Světlana. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1996. ISBN 80-7067-669-8..
-
KOCOURKOVÁ, Vladimíra. Vybrané kapitoly ze sociální pedaogiky. Gevak: Olomouc, 2013. ISBN 978-80-86768-61-8. (distanční opora).
-
KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ aj. Člověk - prostředí - výchova: k otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2..
-
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-383-3..
|