Vyučující
|
-
Pospíšil Jiří, PhDr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata " Vymezení volného času, funkce volného času. " Volný čas a indivirualita " Činitelé ovlivňující způsob prožívání volného času. " Sociokulturní kontext volného času " Sociologické přístupy k volnému času - funkcionalismus, neomarxismus, postmoderna, globalizační vlivy a další. " Specifika volného času dětí a mládeže. " Přirozená společenská prostředí a volný čas dětí a mládeže. " Pedagogika volného času jako pedagogická disciplína. " Vztah výchovy a volného času v kontextu volnočasové a sociální pedagogiky. " Cíle a specifika výchovného působení ve volném čase. " Odpočinek, rekreace a zájmové aktivity. " Institucionální prostředí výchovy ve volném čase.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vymezit volný čas a analyzovat funkce a význam volného času v životě dnešního člověka, " znát a rozumět základním sociologickým koncepcím volného času (funkcionalistické, neomarxistické, interakcionistický, postmoderní) " rozumět významu volného času pro rozvoj individuality, porozumět sociálnímu kontextu volného času a pojetí aktivity ve volném čase " rozumět významu volného času v kontextu pedagogiky volného času a sociální pedagogiky, " specifikovat činitele, které ovlivňují způsob prožívání volného času, " analyzovat aktuální problémy a výzvy spjaté s volným časem, zejména u dětí a mládeže, " vysvětlit vliv přirozených společenských prostředí na volný čas, zejména u dětí a mládeže, " vysvětlit vztah výchovy a volného času a objasnit cíle a specifika výchovného působení ve volném čase, " popsat hlavní činnosti spadající do oblasti výchovy mimo vyučování (zájmové činnosti, odpočinkové činnosti, rekreační činnosti), " charakterizovat poslání a činnost školských zařízení pro zájmové vzdělávání a spolků dětí a mládeže.
|
Předpoklady
|
Znalosti pojmů z obecné pedagogiky.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Předmět bude ukončen písemným testem z přednášené látky se zahrnutím studia základní literatury).
|
Doporučená literatura
|
-
Česká rada dětí a mládeže. . [online]. [cit. 2015-01-27]. Dostupné z: http://crdm.cz.
-
Hájek, B., Hofbauer, B., & Pávková, J. (2011). Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál.
-
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Současné trendy. Praha: Portál, 2008, 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1..
-
Hofbauer, B. (2004). Děti, mládež a volný čas. Praha.
-
Kaplánek, M. (ed.). Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál.
-
Kratochvílová, E. (2004). Pedagogika voľného času: výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickéj teórii a v praxi. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
-
Pávková , J. (2008). Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha: Portál.
-
Pospíšil, Jiří. Hodnoty a volný čas: Nové výzvy pro sociální pedagogiku a pedagogiku volného času. Olomouc: Univerzita Palackého. 2023.
-
Stebbins, Robert. (2012). The Idea of Leisure: First Principles. New Brunswick: Transaction Publishers.
-
VYHNÁLKOVÁ, P. Základy pedagogiky volného času. Olomouc: Gevak, 2013. 64 s. ISBN 978-80-86768-91-5..
|