Vyučující
|
-
Pospíšil Jiří, PhDr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Zájem, zájmová činnost v kontextu pedagogiky volného času U každé z následujících oblastí bude kladen důraz na stanovení výukových a výchovných cílů, materiálních didaktických prostředků a výukových metod 2. Zájmové činnosti zaměřené na práci s informace, informační technologiemi a komunikaci 3. Zájmové činnosti zaměřené na humanitní a společenskovědní problematiku 4. Zájmové činnosti zaměřené na literaturu a jazyky 5. Zájmové činnosti zaměřené na přírodní vědy, techniku a technologie 6. Zájmové činnosti zaměřené na kulturu a umění 7. Zájmové činnosti zaměřené na cestování, turistiku a geografii 8. Zájmové činnosti zaměřené na sport a hry 9. Zájmové činnosti zaměřené na sociální činnosti a pomoc v životních situacích 10. Zájmové činnosti zaměřené na virtuální realitu, počítačové hry a aktivity ve virtuálním světě
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: 1. vysvětlit pojem zájem a zájmová činnost a 2. objasnit význam zájmových činností ve výchově, 3. charakterizovat jednotlivé druhy zájmových činností, 4. vytvořit roční plán činnosti zájmového útvaru, 5. naplánovat, realizovat a zhodnotit schůzku zájmového útvaru libovolného zaměření, 6. zpracovat strukturu schůzky zájmového útvaru do podoby písemné přípravy.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
1. Zpracování metodického plánu dvouhodinové schůzky zájmového útvaru. 2. Zpracování ročního plánu činnosti zájmového útvaru. 3. Obhajoba plánů v bodech 1 a 2 v rámci skupinové prezentace.
|
Doporučená literatura
|
-
HÁJEK, B., HOFBAUER, B., PÁVKOVÁ, J. Pedagogické ovlivňování volného času. Současné trendy. Praha: Portál, 2008, 240 s. ISBN 978-80-7367-473-1..
-
HEŘMANOVÁ, J., MACEK, M. (2009). Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve škoských zařízeních pro zájmové vzdělávání.. 2. vyd. Praha : MŠMT, NIDM.
-
Kratochvílová, E. (2004). Pedagogika voľného času: výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickéj teórii a v praxi. Bratislava: Vydavateľstvo UK.
-
Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání. Vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání..
|