Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Šemberová Markéta, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Témata: " Vymezení základních pojmů - interkulturní výchova (multikulturní výchova, globální výchova), interkulturní komunikace; interkulturní kompetence; interkulturní konflikt. Interkulturní výchova/vzdělávání, cíle a metody. " Početní zastoupení menšin v České republice, jejich charakteristika, postavení a možnosti začlenění; vztah menšiny a většiny. " Metodika práce s žáky cizinci v základních školách - teoretické přístupy, praktické zkušenosti, zainteresované instituce. " Příprava pedagoga na realizaci interkulturního vzdělávání. Interkulturní výchova jako téma v ostatních evropských zemích.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojem interkulturní výchova, interkulturní vzdělávání a další základní pojmy, " formulovat a zdůvodnit cíle interkulturní výchovy, " využívat vhodné metody a formy k dosahování cílů interkulturní výchovy, " znát a charakterizovat činnost institucí zabývajících se interkulturní výchovou, " vyjmenovat a charakterizovat různé skupiny menšin žijících v ČR, posuzovat vztahy menšiny a většiny, " aplikovat teoretické znalosti a obecné zkušenosti na vzdělávání žáků z menšin, " objasnit postavení cizinců v ČR, znát možnosti a úskalí jejich začlenění do společenského života v ČR se zaměřením na začlenění do vzdělávacího systému, " popsat aktuální situaci ve školách ve vztahu ke vzdělávání žáků cizinců, " připravit, zrealizovat a vyhodnotit edukační jednotku zaměřenou na interkulturní výchovu vzhledem k aktuálním potřebám cílové skupiny, " nahlížet realizaci interkulturní výchovy v České republice v kontextu evropského dění. Veškeré další informace k předmětu naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmětu.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Prezenční forma studia: aktivní účast ve výuce (maximální povolená absence 2x za semestr), plnění průběžných úkolů, vytvoření projektu implementace tématu interkulturní výchovy do konkrétní výuky v rámci jeho aprobačních předmětů (v návaznosti na souvislou pedagogickou praxi) Kombinovaná forma studia: aktivní účast ve výuce (při předem omluvené absenci nutnost včas vypracovat náhradní plnění), vytvoření projektu implementace tématu interkulturní výchovy do konkrétní výuky v rámci aprobačních předmětů studenta (v návaznosti na souvislou pedagogickou praxi)
|
Doporučená literatura
|
-
BITTNEROVÁ, D. (ed.). Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Praha: ERMAT, 2009. ISBN 978-80-87178-06-5..
-
DRBOHLAV D. . Migrace a (i)migranti v Česku. Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-7419-039-1..
-
HOLÝ, L. Malý český člověk a skvělý český národ. Praha: SLON, 2010. ISBN 978-80-7419-018-6..
-
PRŮCHA. Interkulturní psychologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-709-1..
-
PRŮCHA, J. . Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3069-1..
-
RÁKOCZYOVÁ M. a R. TRBOLA (eds.). Sociální integrace přistěhovalců v České republice. Praha: SLON, 2009. ISBN 978-80-7419-023-0..
-
TOLLAROVÁ, B. Jsme lidé jedné Země. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0376-6..
|