Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata: Vysvětlení a definice základních pojmů, postavení ekologické a environmentální výchovy v systému pedagogických věd. Environmentální edukace v kurikulárních dokumentech ČR. Axiologická východiska environmentální edukace, ekologická etika, podstata antropocentrické a neantropocentrické etiky. Principy ekologické a environmentální edukace, environmentální osvěta v ČR, ekologické minimum, obsah, cíle a metody ekologické a environmentální výchovy. Environmentální edukace v celoživotním vzdělávání s přihlédnutím ke vzdělávání dospělých. Mezigenerační učení v environmentální edukaci. Střediska ekologické výchovy a environmentální vzdělávání, vzdělávací programy pro mimoškolní činnost dětí a mládeže, spolupráce s místní samosprávou. Koncepce a principy udržitelného rozvoje, globalizace a demokratická společnost, dopady ekologické krize na člověka, ekologická etika a změna životního stylu. Kvalita života a udržitelný rozvoj a změna životního stylu, ekologie a aspekty zdravého životního stylu. Lesní pedagogika jako prostředek environmentální edukace, využití potenciálu lesní pedagogiky v sociální pedagogice. Studijní opora k předmětu je v on-line verzi studentům dostupná prostřednictvím LMS systému Unifor (http://unifor.upol.cz/pedagogicka/; uživatelské jméno: akreditace_all; heslo: akreditacepdf) a obsahuje nejen textový, ale i interaktivní a multimediální obsah (animace apod.).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na získání znalostí a dovedností v environmentální edukaci, a to jak v oblasti školní, tak mimoškolní. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Vysvětlit a definovat základních pojmy z ekologie a environmentální vědy a jejich vzájemný vztah. Vysvětlit principy ekologické a environmentální výchovy. Objasnit koncepci udržitelného rozvoje a analyzovat dopady ekologické krize na člověka a společnost. Objasnit axiologická východiska environmentální edukace, její postavení v systému teorie a metodiky výchovy. Vytvářet projekty v oblasti environmentální edukace v rámci ČR a na mezinárodní úrovni.
|
Předpoklady
|
Prerekvizity, korekvizity, ekvivalence: Příprava a prezentace seminární práce.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zpracovat a prezentovat návrh projektu pro žáky zvolené věkové kategorie z oblasti environmentální výchovy.
|
Doporučená literatura
|
-
BRANIŠ, Martin. Základy ekologie a ochrany životního prostředí: učebnice pro střední školy. 3., aktualiz. vyd. Praha: Informatorium, 2004, 203 s. ISBN 80-7333-024-5..
-
ČINČERA, J. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: Agentura Koniklec, 2013, 127 s. ISBN 978-80-904141-1-2..
-
In CHUDÝ, Štefan, Pavel NEUMEISTER a Alena JŮVOVÁ. Vybrané diskurzy teorie a praxe ve vzdělávání a uplatnění sociálních pedagogů v kontextu pomáhajících profesích [sic]. Brno: Paido, 2010, 202 s. ISBN 978-80-7315-212-3..
-
JŮVOVÁ, A. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj v profesní přípravě sociálních pedagogů..
-
MÁCHAL, A., H. NOVÁČKOVÁ, L. SOBOTOVÁ a kol. Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka ? školské zařízení pro environmentální vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87604-01-4..
-
MATĚJČEK, T. (2007). Ekologická a environmentální výchova.vydání, Praha: Nakladatelství České geografické společnosti, s.r.o., 2007. ISBN 978-80-86034-72-0.. Nakladatelství ČGS.
-
TOFFLER, Alvin. Šok z budoucnosti. Praha: Práce, 1992. ISBN 80-208-0160-X. Dostupné také z: http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:3af62e00-1819-11e6-ae73-005056827e51.
|