Vyučující
|
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: 1. Kvantitativní metodologické paradigma. a. Základní charakteristika a dějiny paradigmatu. b. Teorie a hypotézy. c. Proměnné a jejich operacionalizace. d. Měření a jeho vlastnosti (validita, reliabilita, praktičnost), úskalí měření. e. Ověřování pravdivosti hypotéz. f. Závěry a jejich publikace. 2. Smíšené modely (strategie) výzkumu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na praktickou aplikaci kvantitativní metodologie výzkumu v sociální pedagogice. V průběhu přednášek jsou přibližovány jednotlivé fáze realizace kvantitativního výzkumu od stanovení problému, přes definici hypotéz k jejich statistickému ověřování. Zvláštní pozornost je věnována metodám získávání výzkumných dat a jejich prvotní analýze. Dále pak jsou studující seznamováni s jednoduchou i vícerozměrnou statistickou analýzou dat (zejména analýza rozptylu, shluková a faktorová analýza) a analýzou metadat i s jejich praktickými aplikacemi. V seminářích je značná pozornost věnována software (paket STATISTICA 14) pro statistické vyhodnocování a analýzu dat a prezentaci výsledků výzkumu včetně určení reliability měření.
- získání vědomostí a dovedností k využití kvantitativní metodologie v sociálně pedagogickém výzkumu, - prohloubení vědomostí o metodách získávání dat a jejich prvotní analýze, - osvojení jednoduché i vícerozměrné statistické analýzy dat, analýzy metadat a jejich praktických aplikací, - využití získaných vědomostí a dovedností při tvorbě vlastních výzkumných plánů.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Zkouška se skládá z části teoretické a části praktické. Praktická část ověřuje dovednost užití pokročilých statistických testůvýznamnosti (ANOVA) a metod pokročilé analýzy proměnných, včetně vícerozměrných metod (faktorová analýza, shluková analýza). Teoretická část zkoušky ověřuje porozumění a schopnost aplikace přednášených témat.
|
Doporučená literatura
|
-
Hendl, J. (2006). Přehled statistických metod: analýza a metaanalýza dat. 4., rozš. vyd. Praha: Portál, 2012.. Portál, Praha.
-
Chráska, M. (2007). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing.
-
SHESKIN, D. Handbook of parametric and nonparametric statistical procedures. 4th ed. Boca Raton, Fla.: Chapman & Hall/CRC, c2007..
-
TASHAKKORI, A., TEDDLIE, Ch. (eds.). Handbook of mixed methods in social and behavioral research. 2nd ed. Thousand Oaks (USA): Sage Publications, 2010..
|