Předmět: Kurs volnočas. akt. a pobytu v přírodě

« Zpět
Název předmětu Kurs volnočas. akt. a pobytu v přírodě
Kód předmětu KPG/KVA@
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Čech Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Kurz navazuje obsahově na adaptační kurz, je zaměřen na sebezkušenostní trénink. Studenti by se měli seznámit s možnostmi, které pro sociální pedagogiku poskytuje pobyt v přírodě a naučit se zvládat kolektiv žáků/klientů v nestandardních, popř. nekomfortních podmínkách (pobyt v přírodě). Kromě těchto aktivit by se studenti měli seznámit také se základy environmentální edukace a praktickým využitím jejích principů v sociální pedagogice. Součástí kurzu budou také herní, pohybové a sportovní aktivity zaměřené na celkový rozvoj organismu nejen u intaktní populace, ale také u specifických skupin klientů (děti a mládež se speciálními potřebami, senioři apod.). V rámci těchto aktivit pak pochopit smysl inkluzivních snah v edukační realitě.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . orientovat se v problematice outdoorových aktivit . připravit a zorganizovat vlastní program zaměřený také na osoby se speciálními potřebami . aktivně se podílet na navození pozitivního sociálního klimatu ve skupině . adekvátně reagovat na nestandardní situaci, dodržovat zásady bezpečnosti

Předpoklady
Prerekvizity, korekvizity, ekvivalence: Aktivní zapojení do programu kurzu, příprava vlastního programu. Participace na výukových aktivitách. Respektování pravidel bezpečnosti a konceptu kurzu.

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Reflexe ve skupině. Hodnocení zpracovaného návrhu volnočasových aktivit pro žáky zvolené věkové kategorie a jeho prezentace.
Doporučená literatura
  • ČINČERA, J., CAHA, M. Výchova a budoucnost: hry a techniky o životním prostředí a společnosti. Brno: Paido, 2005, 167 s. ISBN 80-7315-099-9.
  • ČINČERA, J. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: Agentura Koniklec, 2013, 127 s. ISBN 978-80-904141-1-2..
  • ČÍNČERA, J. (2007). Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Brno: Paido, 116 str.
  • GINTEL, A. Zahrady pozemských radostí. Praha: Gasset, 2018. ISBN 978-80-87079-55-3.
  • GINTEL, Allan a Ivo JIRÁSEK. Zážitková pedagogika a výchova v přírodě: cesty vedou dál. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. Gymnasion. ISBN 978-80-244-3359-2..
  • PONÍŽILOVÁ-JUŘÍČKOVÁ, B. Lesní čarování I. Brno: Rezekvítek, 2001, ISBN 80-902954-6-0..
  • PONÍŽILOVÁ-JUŘÍČKOVÁ, B. Lesní čarování II. Brno: Rezekvítek a Lipka, 1999, ISBN ?..
  • ZAPLETAL, Miloš. (1997). Velká encyklopedie her. Hry na hřišti a v tělocvičně.. Praha: Leprez.
  • ZAPLETAL, Miloš. (1996). Velká encyklopedie her. Hry v klubovně.. Praha: Leprez.
  • ZAPLETAL, Miloš. (1998). Velká encyklopedie her. Hry ve městě a na vsi. Vyd. 2., v nakl. Leprez 1. Praha?: Leprez, 1998, 573 s. ISBN 80-86061-13-2.. Praha: Leprez.
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her 1. Hry v přírodě. Praha : Olympia, 1987..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Výchova ve volném čase (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika - specializace Prevence sociálně patologických jevů (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní