Předmět: Školní didaktika

« Zpět
Název předmětu Školní didaktika
Kód předmětu KPG/KUŠD@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Ševčíková Jaroslava, PhDr. PhD.
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
  • Plischke Jitka, PhDr. Ph.D.
  • Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata: " Obecná didaktika jako vědní disciplína. " Didaktický trojúhelník. Žák. Osobnost, kompetence sebereflexe a sebezdokonalování učitele. " Pedagogická komunikace a interakce ve výuce. " Motivace ve výuce. " Výukové cíle (taxonomie, vlastnosti), učivo, učební úlohy (taxonomie, formulace, posouzení souboru učebních úloh), metody a organizační formy výuky podporující aktivitu žáků ve výuce, materiálně didaktické prostředky. " Didaktické zásady. " Platné kurikulární dokumenty. Projektování, realizace a hodnocení výsledků výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " popsat obecnou didaktiku jako vědní disciplínu i jako nástroj učitele, " v kontextu života společnosti vysvětlit význam hlavních/systémotvorných prvků výuky, " objasnit specifika jednotlivých kategorií obecné didaktiky a umět je rozeznávat v procesu výuky, " rozlišovat faktory ovlivňující průběh výuky a žákova učení podle možnosti jejich ovlivnitelnosti ze strany učitele/školy, " popsat strukturu a obsah jednotlivých částí platných školních kurikulárních dokumentů, " vysvětlit provázanost projektování/plánování, realizace a hodnocení výsledku výuky z hlediska účinnosti výuky, " objasnit základní postupy při projektování výuky s důrazem na význam motivace žáků, " v kontextu aktuální české školní praxe a legislativy vysvětlit funkce, typy a možnosti hodnocení výsledku výuky.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: ústní (zkouška), samostudium - příprava na zkoušku. Kombinovaná forma studia: a ústní (zkouška), účast na tutoriálech, studium distančních opor, samostudium - příprava na zkoušku.
Doporučená literatura
  • KALHOUS, Z. et al. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 447 s. ISBN 978-80-7367-571-4..
  • OBST, O. Řízení výuky. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. Texty k distančnímu vzdělávání v rámci kombinovaného studia..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní