Course: General education

« Back
Course title General education
Course code KPG/KUOP@
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
Monologic Lecture(Interpretation, Training), Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Work with Text (with Book, Textbook), Group work
Learning outcomes
Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
Written exam, Seminar Work

Recommended literature
  • BARÁK, V. V. Pedagogika obecná. Olomouc: PřF UP, 1989..
  • BARKLEY, E. F., CROSS, K. P., MAJOR, C. H. Collaborative learning techniques: A handbook for college faculty. San Francisco: Jossey-Bass PublishersDaugherty, 2005..
  • Bertrand, Y. (2003). Contemporary theories and practice in education. Madison (Wisconsin): Atwood Publishing.
  • Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha.
  • BLAKE, N. (2003). The Blackwell Guide to the Philosophy od Education.. Oxford: Blackwell Publishing.
  • Brezinka, W. (2001). Východiska k poznání výchovy: úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice.. Brno: L. Marek.
  • Cizojazyčná literatura. Pedagogické slovníky.
  • CURREN, R. (2007). Philosophy of Education. An Anthology. Oxford: Blackwell Publishing.
  • ČADSKÁ, M., ŠTVERÁK, V. (1999). Stručný průvodce dějinami pedagogiky. 1. vyd.. Praha: Karolinum.
  • DOSTÁL, A. M. Pedagogika. Praha: SPN, 1978..
  • GADOTTI, M. Pedagogy of Practise. Albany: State University of New York Press, 1996..
  • GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. O. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1997. ISBN 80-.
  • GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E. Waldorfská škola. Olomouc: Hanex, 1996.
  • HAVLÍK R., KOŤA J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Portál, 2002..
  • HOLOUŠOVÁ, D. aj. . Základy pedagogiky I. Olomouc: UP, 1993..
  • HOLOUŠOVÁ, D., PAVLAČKOVÁ, M. Úvod do obecné pedagogiky. Olomouc: PdF UP, 1989..
  • CHLUP, O., KUBÁLEK, J., UHER, J. Pedagogická encyklopedie. Praha, 1940..
  • CHLUP, O. Pedagogika. Úvod do studia. Brno, 1936..
  • JANÍK, T., PEŠKOVÁ, K. et al. Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům. Brno: Masarykova univerzita, 2013..
  • JŮVA, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1994..
  • JŮVA, V. Pedagogika jako věda. Brno: UJEP, 1977..
  • JŮVA, V. Pedagogika. Praha: SPN, 1987..
  • JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1994..
  • KAČÁNI, V. Úvod do pedagogiky. Bratislava: SPN, 1974..
  • KÁDNER, O. Základy obecné pedagogiky. Praha, 1925.
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I. Olomouc: Hanex, 2008..
  • KANTOROVÁ, J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Hanex,.
  • KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4..
  • KAŠČÁK, O., PUPALA, B. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009..
  • KOLÁŘ, Z., SINGULE, F., UHER, B. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: SPN, 1983..
  • KOPÁČ, J. Dějiny české školy a pedagogiky v letech 1867-1914. Brno: UJEP, 1968..
  • KOPECKÝ, J. aj. Kapitoly z dějin pedagogiky. Praha: SPN, 1969.
  • KOVÁŘÍČEK, V. Materiály k dějinám pedagogiky. Olomouc: PdF UP, 1970..
  • KRAUS, B., VACEK, P. K základním otázkám pedagogiky. Hradec Králové: Vysoká škola pedagogická, 1992..
  • KREJČÍ, V. Obecné základy pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 1991.
  • KUČERA, Z.; ŠTVERÁK, V. aj. Chrestomatie z dějin pedagogiky. Praha: Karolinum, 1999..
  • KUDLÁČOVÁ, B. Fenomén výchovy (historicko-filozoficko-antropologický aspekt). Trnava: VEDA, 2006..
  • LEPAŘ, J. Obecná pedagogika. Praha: Grégr a Ferd. Dattel, 1878..
  • Liessmann, K. P., & Zoubková, J. (2008). Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: Academia.
  • LOUGHRAN, J. Developing A Pedagogy of Teacher Education: Understanding Teaching and Learning About Teaching. New York: Routledge Taylor &Francis Group, 2006.
  • MALÝ, T. Pedagogika. Řím, 1985.
  • NODDINGS, N. (2006). Philosophy of Education. Boulder: Westview Press.
  • OPATŘIL, S. aj. Pedagogika pro učitelství prvního stupně základní školy. Praha: SPN, 1985.
  • PAŘÍZEK, V. Obecná pedagogika. Praha: SPN, 1991..
  • PAŘÍZEK, V. Základy obecné pedagogiky. Praha: PdF UK, 1996..
  • Pedagogika I. I. Kolektiv autorů katedry pedagogiky PdF OU. Ostrava: OU, 1993..
  • Pedagogika II. Kolektiv autorů katedry pedagogiky PdF OU. Ostrava: OU, 1993..
  • Pedagogika III. Kolektiv autorů katedry pedagogiky PdF OU. Ostrava: OU, 1996..
  • Pedagogika IV. Kolektiv autorů katedry pedagogiky PdF OU. Ostrava: OU, 1996..
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996..
  • PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000..
  • PRŮCHA, J. U. Učitel. Praha: Portál, 2002.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995..
  • RÝDL, K. Alternativní pedagogické hnutí v současné společnosti. Brno: Marek Zeman, 1994..
  • RÝDL, K. K. Reformní praxe v současných školských systémech. Praha: SPN, 1990..
  • RÝDL, K. Tradice a současnost alternativního pedagogického hnutí v ČSFR a ve světě. Prešov: Metodické centrum,.
  • SINGULE, F. Současné pedagogické směry a jejich psychologické souvislosti. Praha: SPN, 1992.
  • SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004..
  • SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu výchovy. Brno: Paido, 1995.
  • SOLFRONK, J. Organizační formy vyučování. Praha: UK, 1992..
  • SOMR, M. aj. Dějiny školství a pedagogiky. Praha: SPN, 1987..
  • STEVEN, R., LEWOLT, B. Getting A's: Secrets expert learners use to get straight A's. 2nd ed. Camarillo, CA: BrainX, 2004..
  • ŠTECH, S. Škola stále nová. Freinetova ?moderní škola?. Praha: Karolinum, 1992..
  • ŠTVERÁK, V. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum, 1999..
  • ŠTVERÁK, V. Stručné dějiny pedagogiky. Praha: SPN, 1983..
  • TOBIN, K. (ed.):. The Practice of Constructivism in Science Education, Hillsdale - New Jersey : Lawrence Erbaum Associates, 1994..
  • TOMÁŠEK, F. Pedagogika. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1947.
  • VANĚK, J. Materiály k obecným základům pedagogiky. Praha: SPN, 1964..
  • VAŠUTOVÁ, J. aj. Kapitoly z pedagogiky. Praha: PdF UK, 1998..
  • VELIKANIČ, J. aj. .Pedagogika. Bratislava: SPN, 1978..
  • VORLÍČEK, Ch. Pedagogika. Praha: SPN, 1982..
  • VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Jinočany: Nakladatelství H&H, 2000.
  • VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Praha: SPN, 1979..
  • VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Praha: UK, 1994..
  • WINK, J. Critical pedagogy. New York: Longman, 2000..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teaching Preventive Health Subjects for Secondary and Post-Secondary Vocational Schools (NA25) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter