After completing the course, students should be able to: - explain the concepts of communication, social communication, - specify individual types of communication, - characterize pedagogical communication, - clarify the specifics and principles of pedagogical communication, - analyze the necessary communicative skills of a teacher, - describe specific manifestations of verbal and non-verbal communication in teaching, - specify the requirements for effective conduct of conversation, dialogue and discussion, while paying attention to the principles of ethically appropriate communication with a partner, - analyze paralinguistic means of communication, - list and analyze barriers and critical situations in pedagogical communication and suggest options for their solution or minimization, - characterize the specifics of using media for social, but especially pedagogical communication, - apply theoretical knowledge when solving model situations.
|
-
BABANOVÁ, A. Dvanáct ověřených metod pro rozvoj kolegiální spolupráce: podpora rovnosti a rozmanitosti ve vzdělávání. 2. vyd. Praha: Gender Studies, o.p.s., 2020. ISBN 978-80-86520-56-8..
-
Bednaříková, I. (2006). Sociální komunikace. Olomouc: UP.
-
Gavora, P. (2005). Učitel a žáci v komunikaci.. Brno.
-
JUŘÍČKOVÁ, V. Komunikace. Opava: Optys, 2008. ISBN 978-80-85819-68-7..
-
KOPECKÝ, K., SZOTKOWSKI, R., DOBEŠOVÁ, P. Riziková komunikace a seznamování českých dětí v kyberprostoru. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2021. 111 stran. ISBN 978-80-244-5914-1. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/rizikova-komunikace-a-seznamovani-ceskych-deti-v-kyberprostoru-10474..
-
KROBOTOVÁ, M. (2005). Spisovná výslovnost a kultura mluveného projevu.. Olomouc: Vydavatelství UP.
-
KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Tajemství úspěšného jednání.. Praha.
-
LEŠKO, L. Náhled do sociální komunikace. Brno: Tribun EU, 2008. ISBN 978-80-7399-466-2..
-
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno.
-
MĚCHUROVÁ, A. (1992). Jak dobře mluvit a úspěšně jednat.. Praha: MAGNET PRESS.
-
Provázková Stolinská, D. Komunikace učitele v prostředí české primární školy. Olomouc. 2021.
|