Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Jůvová Alena, PaedDr. Ph.D.
-
Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní terminologie - prostředí, školní prostředí, prostředí třídy, atmosféra, klima. Varianty klimatu. Typologie klimatu školy a třídy. Výzkum klimatu školy a třídy. Výzkumné nástroje pro zjišťování charakteristiky klimatu školy a třídy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat pojmy prostředí, školní prostředí, prostředí třídy, atmosféra, klima, " objasnit vybrané varianty klimatu, " kategorizovat typologie klimatu školy a třídy, " shrnout a zdůvodnit význam výzkumu klimatu školy a třídy, " analyzovat, příp. aplikovat nástroje pro zjišťování charakteristiky klimatu školy a třídy
Po absolvování předmětu by studenti mělo být schopni definovat pojmy: prostředí, atmosféra, klima, uvést varianty klimatu, charakterizovat školní klima, znát typologie školního klimatu a orientovat se ve výzkumu školního klimatu.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti obecné pedagogiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce
Kontaktní výuka Samostudium - příprava na zápočet. Seminární práce (esej)
|
Doporučená literatura
|
-
GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80- 7409-010-3..
-
KANTOROVÁ, Jana a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky II. Olomouc: Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-030-1..
-
KANTOROVÁ, Jana. Meritum: Řízení školy 2009. Část 2 - Klima školy. Praha: ASPI Wolters Kluwer, 2009, s. 41 - 118. ISBN 978-80-7357-413-0..
-
KAŠPÁRKOVÁ, Jana. Výzkumný nástroj pro evaluaci školního klimatu (konstrukce a aplikace v praxi). Olomouc: VUP, 2007, 192 s. ISBN 978-80-244-1852-0..
|