Předmět: Teorie a metodika výchovy

« Zpět
Název předmětu Teorie a metodika výchovy
Kód předmětu KPG/KTVMQ
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
  • Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Socializace osobnosti a výchova. Přirozené prostředí výchovy, institucionální prostředí výchovy a jejich sociální aspekty. Výchovný proces, specifika výchovného procesu. Pedagogické principy a zásady. Etapy výchovného procesu, výchovné situace, efektivita výchovného procesu. Metody výchovy.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Studenti by po absolvování předmětu měli být schopni charakterizovat výchovný proces a jeho etapy, měli by se orientovat v pedagogických principech, metodách a složkách výchovy. Cílem je rovněž jejich seznámení se s přirozenými prostředímí výchovy a dalšími sociálněpedagogickými tématy.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Studenti zpracují esej na jedno z témat předmětu.
Doporučená literatura
  • DARÁK, M. et al. (2004). Kapitoly z teorie výchovy. Prešov: Prešovská univerzita.
  • Kantorová,J. a kol. Vybrané kapitoly z obecné pedagogiky I.. Olomouc.
  • KRAUS, B. (2008). Základy sociální pedagogiky. Praha.
  • STŘELEC, S. (edd.). (2002). Studie z teorie a metodiky výchovy I. II.. Brno: MU.
  • ŠPIČÁK, J. (1994). Prostředí z pohledu sociální pedagogiky.. Olomouc.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy (NA24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní