Vyučující
|
-
Antlová Adéla, Mgr. Ph.D.
-
Kantorová Jana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Metodika výchovy. Tvorba metodiky výchovné práce. Specifika tvorby metodiky. Určování kritických bodů při tvorbě metodiky. Nástin metod výchovné činnosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Studenti vysvětlí specifika výchovného působení učitele v 21. století. Uvědomují si význam osobnostní a sociální výchovy. Odhalují výchovné příležitosti v běžných situacích ze školního prostředí a využívají je k výchovnému formování žáků. Studenti s ohledem na pestrost výchovných metod vybírají vhodné metody s cílem řešení praktických výchovných situací. A dále zvažují možnosti (demonstrované konkrétními příklady prostředků), jak při řešení výchovných situací vést žáky k samostatnému řešení těchto situací. Studenti získají základní orientaci v tématu školní kázně, moci a autority učitele. Budou umět vyjmenovat příčiny nekázně, metody jejího zvládání, zdůvodnit význam pravidel ve škole a specifikovat práci s nimi atd. Studenti porozumí roli třídního učitele jako vychovatele a analyzují jeho úkoly v kontextu pedagogického vedení žáků.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Účast na přednášce nebo samostudium literatury, diskuse, skupinové řešení výchovných situací, test Studenti s ISP - přednáška nepovinná, test prezenční (případně domluva s vyučujícím na náhradním řešení) Bližší informace týkající se požadavků naleznete na počátku semestru, ve kterém je předmět rozvrhován, v systému LMS MOODLE pro daný předmět
|
Doporučená literatura
|
-
BREZINKA, W. Východiska k poznání výchovy. Brno: L.Marek, 2001..
-
CURREN, R. A. Companion to the Philosophy of Education. Oxford: Wiley-Blackwell, 2003..
-
GÁLIKOVÁ-TOLLNAJOVÁ, S. Problém výchovy na prahu 21. storočia. Bratislava: IRIS, 2007..
-
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L., a kol. (2013). Problémy s chováním ve škole - jak na ně.
-
STROUHAL, M. Teorie výchovy. Praha: Grada, 2013..
-
STŘELEC, S. (ed.). (1998). Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I.. Brno.
-
STŘELEC, S. (ed.). (2005). Studie z teorie a metodiky výchovy II.. Brno.
-
STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno. 2002.
-
SVOBODOVÁ, Z., PALOUŠ, R. . Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011..
|