Předmět: Teorie a metodika výchovy 2

« Zpět
Název předmětu Teorie a metodika výchovy 2
Kód předmětu KPG/KTM2@
Organizační forma výuky Konzultace
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jarušinská Lenka, Mgr. PhD.
  • Balaban Vlado, Mgr. Ph.D.
  • Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Metody mravné výchovy, model fází utváření lidské osobnosti, autorita ve výchově, sebereflexe, kázeň a ukázněnost, sebereflexe. Další informace obdrží studenti na počátku semestru a v systému LMS MOODLE.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: definovat základní pojmy moderního pojetí výchovy, objasnit vztahy mezi subjektem a objektem výchovy, vysvětlit význam základních variant a možností řešení výchovných situací v smyslu integrity a hraníc svobody člověka, charakterizovat výchovu jako širokospektrální proces humanizace člověka, analyzovat a rekonstruovat proces výchovy a výchovného působení v kontextu prostředí rodiny, školy a výchovných zařízení, hodnotit a vytvářet vlastní teorii a metodiku výchovy s akcentem na referenční rámce osobně významných situací, formulovat a zdůvodnit subjektivní metodiku výchovné práce s cílovou skupinou.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

Prezenční i kombinovaná forma studia: zkouška (písemná/ústní), zápočet - seminární práce, samostudium
Doporučená literatura
  • HEŘMANOVÁ, Jana a Milan MACEK. Metodika pro podporu tvorby školního vzdělávacího programu ve školských zařízeních pro zájmové vzdělávání. 2. aktualiz. a rozš. vyd. Praha: NIDM. 2009.
  • CHUDÝ, Š. Typology and Resolution of Educational Situations. Olomouc: UP. 2017.
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno: MSD. 2005.
  • STŘELEC, S. (ed.). Studie z teorie a metodiky výchovy. Brno: Masarykova univerzita. 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní