Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Prášilová Michaela, doc. PhDr. Ph.D.
-
Dvořáková Kaněčková Eva, Mgr. Ph.D.
-
Nábělková Jitka, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Didaktika jako vědecká disciplína Systém kurikulárních dokumentů Vzdělávací program Výukové cíle Učební úlohy Didaktická analýza učiva Organizační formy výuky Fáze výuky/vyučování Obecné výukové metody Hodnocení ve škole
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
- Domácí příprava na výuku
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 34 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 6 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni odpovědět na tato zadání: Definujte didaktiku jako vědeckou disciplínu a začleňte ji do systému pedagogických věd. Vysvětlete vztah pedagogiky a obecné didaktiky, vztah oborové didaktiky a speciálních didaktik (předmětová didaktika). Objasněte pojem "didaktický trojúhelník" a uveďte příklady či důsledky preference jednotlivých aspektů. Uveďte souvislost školní didaktiky a školního kurikula. Popište systém kurikulárních dokumentů aktuálně platných pro školy regionálního školství. Vysvětlete obsah pojmu vzdělávací program vzhledem ke své aprobaci a zkušenosti. Představte dva možné přístupy k jeho projektování (dvě varianty schématu projektování ve vztahu k programovému cíli). Dejte do souvislosti etapy tvorby vzdělávacího programu s požadavkem na korekce programu. Zdůvodněte, proč je na kurikulum školy nahlíženo jako na živý dokument. Věcně zdůvodněte závaznost a provázanost kroků tvorby vzdělávacího programu (viz Kotásek), které by měly přispět k jeho optimální funkčnosti. Definujte pojem "výukový cíl". Vyjmenujte vlastnosti výukových cílů a jejich význam. Uveďte taxonomie výukových cílů vzhledem ke složkám kognitivním, afektivním a psychomotorickým. Vysvětlete pojem aktivní (aktivizační) slovesa avkontextu vaší oborové specializace uveďte čtyři konkrétní příklady jejich použití při formulaci výukového cíle. S využitím zvolené taxonomie vyhodnoťte náročnost těchto cílů. Definujete pojem "učební úloha". Vysvětlete funkci učebních úloh ve výuce. Formulujte požadavky kladené na učební úlohy. Představte taxonomii učebních úloh podle D. Tollingerové. Vysvětlete proces taxace učebních úloh. Vysvětlete postup učitelovy práce s chybou ve vyučování. Prezentujte chybu jako pozitivní jev pro učení žáka a navrhněte konkrétní doporučení pro učitele při práci s chybou vevýuce vašeho aprobačního předmětu. Vše v kontextu aplikace RVP či ŠVP. Definujte obsah pojmu "metoda výuky/výuková metoda". Vymezte její vztah kostatním prvkům procesu výuky. Představte vám známé klasifikace výukových metod. Zdůvodněte, na základě čeho, volí učitel vhodné výukové metody. Zhodnoťte význam aktivizačních a komplexních metod ve výuce, posuďte jejich výhody i nevýhody a navrhněte eliminaci nevýhod. Uveďte možnosti rozvíjení aktivity usoučasných žáků. Zhodnoťte možnosti a meze využití aktivizujících metod vsoučasné škole. Vše v kontextu aplikace RVP či ŠVP. Objasněte pozice a význam hodnocení (vyhodnocování) vzdělávání ve struktuře vzdělávacího programu. Na ukázkách ze školní praxe, a to ve vztahu k ŠVP, doložte příklady bariér, kvůli kterým se důsledně hodnocení vzdělávání neprovádí. Charakterizujte a zhodnoťte tzv. sumativní a formativní hodnocení v práci učitele aškoly. Popište Kirkpatrickův model vyhodnocování vzdělávání i evaluační metody a zdroje informací vhodné pro hodnocení vzdělávání realizované dle ŠVP školy.
|
Předpoklady
|
Předpokladem je didaktická znalost na bakalářské úrovni.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Analýza výkonů studenta, Písemný test
Prezenční forma studia: písemné ověření s prokázáním znalostí a didaktických dovedností
|
Doporučená literatura
|
-
PRÁŠILOVÁ, M. Tvorba vzdělávacího programu. 1. vyd. Praha: Triton, 2006. První pomoc pro pedagogy; 3. ISBN 80-7254-712-7..
-
PRÁŠILOVÁ, M. Vzdělávací program a jeho tvorba. 1. vyd. Olomouc: GEVAK, 2013..
|