Vyučující
|
-
Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům poznatky v oblasti teorie hry, historii dětské hry v pojetí filosofů, psychologů, pedagogů, seznámit s moderním pojetím her vycházející ze sociálního konstruktivismu, představit hru jako terapeutický prostředek, seznámit s hračkou. Po absolvování předmětu by měli být studenti schopni: " orientovat se v terminologii v oblasti hry " charakterizovat teorie hry v historickém kontextu z pohledu významných myslitelů " definovat druhy her z různých hledisek " vysvětlit sociální konstruktivismus " plánovat herní aktivity " využívat hru jako prostředek pedagogické diagnostiky ve vztahu k edukačním cílům předškolního vzdělávání " charakterizovat hračku Témata: teorie her, pojetí her, sociální konstruktivismus, tvorba plánu herních aktivit, využití hry jako prostředku pedagogické diagnostiky ve vztahu k edukačním cílům předškolního vzdělávání, místo hry v edukačním procesu mateřské školy, hračka, její druhy a vlastnosti.
Student je způsobilý v rámci pedagogických praxí řídit hru dítěte předškolního věku.
|
Předpoklady
|
Znalosti z oblasti pedagogiky, předškolní pedagogiky, pedagogické diagnostiky na úrovni Bc. studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Student si osvojí teoretické poznatky v rozsahu uvedených témat. Na základě teoretických poznatků bude v rámci seminářů plnit zadané úkoly (příprava záznamových archů, pedagogická diagnostika dítěte v rámci hry). Požadavky pro úspěšné ukončení předmětu: V rámci kolokvia student prokáže teoretické znalosti, předloží portfolio, které si bude v průběhu semestru pod vedením vyučujících vytvářet. Účast na seminářích 75 %. V případě, že se student v daném rozsahu nemůže z vážných důvodů účastnit seminářů, budou mu zadané úkoly, jejichž prostřednictvím prokáže zvládnutí učiva. Zadané úkoly splní individuálně na určené MŠ. Následně prokáže znalosti v rozsahu učiva a dodá zpracované portfolio.
|
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál.
-
BORECKÝ, V. (1982). Světy hraček. Knihovnička Vlasty; sv. 8. Praha: Mona.
-
HELUS, Z. (2009). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál.
-
KOLLÁRIKOVÁ, Z.; PUPALA, B. (2001). Předškolní a primární pedagogika. Praha: Portál.
-
KOŤÁTKOVÁ, S. (2005). Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha : GRADA Publishing.
-
KOŤÁTKOVÁ, S. (2005). Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: GRADA Publishing.
-
KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. a a SYSLOVÁ, Z. (2015). Individualizace v mateřské škole. Praha: Portál.
-
MATĚJČEK, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Vyd. 1.. Praha: Grada Publishing.
-
MILLAROVÁ, S. (1978). Psychologie hry. Praha: Panorama.
-
Suchánková. (2014). Hra a její využití v předškolním vzdělávání. Praha: Portál.
|