Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Soudobé teorie vzdělávání. Spiritualistické teorie, personalistické teorie, kognitivně-psychologické teorie, technologické teorie, sociokognitivní teorie, sociální teorie a akademické teorie. Subjektivita a implicitní teorie. Konstruktivistické teorie. Póly reflexe výchovy. Subjekt a objekt vzdělávání. Interakce mezi teorií a subjektivním konceptem výchovy. Edukace jako kognitivní proces. Edukace jako formativní proces.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " definovat základní teorie vzdělávání, " objasnit vztahy mezi vzdělávací teorií a subjektivitou, " vysvětlit význam základních teorií vzdělávání v kontextu implicitních teorií, " charakterizovat edukaci jako kognitivní a formativní proces, " analyzovat a rekonstruovat základní vzdělávací koncepce, " hodnotit (kriticky) a vytvářet průnik mezi teorií a praxí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Kontaktní výuka Samostudium - příprava na seminář Seminární práce (esej), Projekt,
|
Doporučená literatura
|
-
BERTRAND, J. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. 1. vyd.. Praha: Portál.
-
Bertrand, Y. (2003). Contemporary theories and practice in education. Madison (Wisconsin): Atwood Publishing.
-
CHUDÝ, Š. a kol. The Concept of Education in the Czech and Slovak Pedagogical Theories since 1989. Brno: Paido, 2013..
-
SKALKOVÁ, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby.. Brno: Paido.
-
TUPÝ. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2014..
|