Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Soudobé teorie vzdělávání. Spiritualistické teorie, personalistické teorie, kognitivně-psychologické teorie, technologické teorie, sociokognitivní teorie, sociální teorie a akademické teorie. Subjektivita a implicitní teorie. Póly reflexe výchovy. Subjekt a objekt vzdělávání. Interakce mezi teorií a subjektivním konceptem výchovy. Edukace jako kognitivní proces. Edukace jako formativní proces
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: . definovat základní teorie vzdělávání, . objasnit vztahy mezi vzdělávací teorií a subjektivitou, . vysvětlit význam základních teorií vzdělávání v kontextu implicitních teorií, . charakterizovat edukaci jako kognitivní a formativní proces, . analyzovat a rekonstruovat základní vzdělávací koncepce, . hodnotit (kriticky) a vytvářet průnik mezi teorií a praxí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezenční forma studia: Písemný test před kolokviem, ústní kolokvium. V případě ISP nejsou vyžadovány s ohledem na charakter předmětu (přednáška) nahrazující aktivity studenta.
|
Doporučená literatura
|
-
BARKLEY, ELIZABETH F., CROSS, K. PATRICIA, & MAJOR, CLAIRE H. Collaborative learning techniques: A handbook for college faculty. San Francisco: Jossey-Bass PublishersDaugherty, 2005.
-
Bertrand, Y. (2003). Contemporary theories and practice in education. Madison (Wisconsin): Atwood Publishing.
-
Bertrand, Y. (1998). Soudobé teorie vzdělávání. Praha.
-
DANEK, J. Výchova ako súčasť života. Teória a prax . Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2007..
-
CHUDÝ, Š. a kol. The Concept of Education in the Czech and Slovak Pedagogical Theories since 1989. Brno: Paido, 2013..
-
JANÍK, T., PEŠKOVÁ, K. et al. Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům. Brno: Masarykova univerzita. 2013..
-
SKALKOVÁ, J. (2004). Pedagogika a výzvy nové doby.. Brno: Paido.
-
STEVEN, R., LEWOLT, B. Getting A?s: Secrets expert learners use to get straight A?s. 2nd ed. Camarillo, CA: BrainX, 2004..
-
TOBIN, K. (Ed.). The Practice of Constructivism in Science Education. Hillsdale ? New Jersey: Lawrence Erbaum Associates, 1994..
-
TUPÝ, J. Tvorba kurikulárních dokumentů v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2014.
-
ZELINA, M. Teorie výchovy alebo hľadanie dobra. Bratislava: SPN, 2004..
|