Název předmětu | Komunikativní dovednosti a soft skills |
---|---|
Kód předmětu | KPG/KSS@ |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 1 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Témata: " Vývoj řeči z hlediska ontogenetického a fylogenetického, biologické základy řeči, hlasový aparát, péče o hlas, hlasová cvičení. " Teorie komunikace, druhy verbální a nonverbální komunikace. Sociální komunikace, sociální interakce, přenos informací, gesta a rituály v komunikaci. " Grafické symboly, piktogramy a další obrazový materiál v mezilidské komunikaci. " Rétorika, umění sebeprezentace, hlasový a písemný projev. Umění sebeprezentace, hlasový a písemný projev. " Inteligence, sebereflexe, empatie a emocionalita v komunikaci. Emoční inteligence jako předpoklad úspěšné komunikace. " Asertivita, formální a neformální autorita v komunikaci. " Komunikace ve skupině, aktivizační metody. Aktivní naslouchání. " Specifika a zásady komunikace ve veřejné správě. Pro-klientský přístup. Etika a etiketa v mezilidské komunikaci. " Komunikace s klientem prostřednictvím internetových portálů, elektronická komunikace. " Patologické způsoby komunikace, narušená komunikační schopnost, mezní a kritické situace v pedagogické komunikaci. " Prostředky a metody ke zlepšení komunikace ve skupině. " Komunikace s osobami se speciálními potřebami. " Komunikace v rámci multikulturní společnosti, genderově korektní způsob vyjadřování. " Práce se zdroji informací v oblasti veřejné správy (odborná literatura, časopisy, rešerše a databáze, Internet, sociální a profesní sítě)"
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Cíle: - definovat základní pojmy z teorie komunikace a rétoriky - ovládat zásady správné pedagogické komunikace s využitím moderních aktivizačních metod - aplikovat své znalosti a dovednosti do praktické činnosti - vyjmenovat a specifikovat jednotlivé typy komunikace a analyzovat pravidla, která přispívají k účinné sociální komunikaci - identifikovat nestandardní komunikační situace a patologické způsoby komunikace (konflikt, manipulace, neoprávněná kritika) a v rámci profesního chování je zvládnout - objasnit základní poznatky z oblasti asertivity, asertivními technikami a s možnostmi jejich využití v pedagogických interakcích - prezentovat se jak písemným, tak ústním projevem - prostřednictvím simulovaných situací získat zpětnou vazbu o svém vystupování a na základě následné reflexe a sebereflexe zlepšit svůj slovní projev, nonverbalitu i styl jednání s lidmi.
Účast na výuce, samostudium, aktivita studenta/tky, plnění studijních povinností |
Předpoklady |
Účast na výuce, samostudium, aktivita studenta/tky, plnění studijních povinností
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Seminární práce
Prezenční forma studia: ústní, vytvoření seminární práce, samostudium - příprava na zápočet, samostudium - příprava na kolokvium Požadavky při ISP: - 3x účast na cvičení - prezentace na vybrané téma v PPP |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Edukace v kultuře maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |