Vyučující
|
-
Petrová Jitka, PhDr. Ph.D.
-
Valchářová Kateřina, Mgr. Ph.D.
-
Musilová Marcela, doc. PaedDr. Ph.D.
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Pedagogická diagnostika v systému pedagogiky. Základní pojmy. Diagnostický proces. Specifika pedagogické diagnostiky. Etické a právní aspekty pedagogické diagnostiky. Klasifikace diagnostických metod: Pozorování a techniky standardizovaného pozorování. Strukturální rozhovor. Dotazník. Anamnéza. Kazuistika. Analýza dokumentů. Portfolio. Osobnostní sebereflexe a sebereflexe v profesi.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: vysvětlit místo pedagogické diagnostiky v systému pedagogiky, definovat základní diagnostické pojmy, porozumět principu diagnostického procesu, akceptovat etické a právní aspekty pedagogické diagnostiky, popsat jednotlivé metody pedagogické diagnostiky, administrovat a aplikovat diagnostické metody (nástroje, techniky), používat portfolio jako diagnostickou metodu, zpracovat jednoduchý diagnostický projekt a aplikovat ho na konkrétní sledovaný jev
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Kombinovaná forma studia: kolokvium, účast na tutoriálech, samostudium, příprava intervenčního programu pro zvolený jev s následným rozborem.
|
Doporučená literatura
|
-
BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2569-4..
-
HRABAL, V., PAVELKOVÁ, I. Jaký jsem učitel. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-755-8..
-
KOLEKTIV AUTORŮ. Výchovné poradenství. Praha: Wolters Kluwer, 2009. ISBN 978-80-7357-498-5.
-
MAREŠ, J. Styly učení. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7.
-
MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. a kol. Metody a postupy poznávání žáka. Pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. ISBN 978-80-7552-014-2..
-
MUSILOVÁ, M. Případová studie jako součást pedagogické praxe. Olomouc: PdF UP, 2003. ISBN 80-244-0749-3..
-
ONDRÁČEK, P. Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2001..
-
ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-514-1..
-
ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4..
|