Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Výuka bude zaměřena na následující témata: 1. Sociologie jako "multiparadigmatická" věda aneb "Proč není jen jedna, univerzální sociologická teorie a proč může mít jeden pojem více různých významů." 2. Sociální jednání aneb "Proč lidé dělají to, co dělají" a "Je racionální jednání normální" 3. Sociální jednání jako adaptace člověka na předepsané vzorce jednání 4. Sociální jednání smysluplná činnost 5. Moc a autorita v lidském jednání 6. Sociální instituce a jejich význam pro život ve společnosti - institucionalizovaný průběh života. 7. Kultura - důležité kategorie (kultura a kulturní rozdíly, enkulturace a akulturace, specifika daná kulturou) 8. Socializace aneb "Jak sociologové hovoří o výchově a vzdělávání a čeho si všímají" (výchovy nemusí být vždycky v zájmu jedince) 9. Genderové teorie jako specifická optika zkoumání sociální reality. 10. Sociální skupiny, jejich struktura a dynamika. 11. Komunikace jako proces sociálního sdělování a sdílení 11. Organizace jako projev racionality v sociálním jednání. Byrokracie a byrokratizace.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
- Účast na výuce
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 26 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 13 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu sociologie je: a) Vybavit studenta aktivní znalostí základních kategorií sociologie jako vědy o sociální povaze lidské existence a to na úrovni analýzy, syntézy, hodnotícího posouzení a aplikace. Uvedené kategorie zaměřené na popis sociálního jednání člověka, jeho prostředí, institucí či norem. Uvedené osvojené kategorie by měly být v průběhu následujícího studia součástí teoretické základny, na kterou jsou navázány obsahy dalších předmětů. b) Prezentovat studentovi základní schémata a pravidla "tzv. sociologického myšlení", jako specifické optiky a způsobu uvažování o sociální povaze lidské existence, struktuře společnosti a vybraných sociálních jevech. Uvedené sociologické myšlení jako nehodnotící, chápající přístup omezuje možnost vzniku u udržování předsudků a stereotypů, rozvíjí tolerantní přístup k odlišnosti. c) Prosřednictvím samostudia odborných textů rozvíjet dovednost orientovat se v odborných textech. d) Prostřednictvím diskusí v rámci seminářů rozvíjet komunikativní schopnosti, včetně dovednosti vedení diskusí a argumentací.
Po absolvování předmětu bude student schopen: - aktivně používat vybraný soubor sociologických kategorií - na základě vlastního hodnotícího posouzení vytvořit návrh vlastní definice těchto sociologických kategorií - popsat a objasnit vztahy mezi těmito kategoriemi v rámci vztahového pojetí sociální reality. - argumentovat vlastní interpretaci a definici vybraných sociologických kategorií.
|
Předpoklady
|
Předmět nevyžaduje žádné specifické předpoklady pro zápis nad rámec absolutoria státní maturity a požadavků příjímacího řízení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Didaktický test, Seminární práce
- aktivní zapojení do prezenční výuky (diskuse, argumentace) - příprava na semináře na základě průběžných úkolů zadaných v LMS MOODLE - účast v seminářích předpokládá přípravu v rámci samostudia, příprava na semináře může být ověřována průběžně i prostřednictvím krátkých testů znalostí. - zpracování výstupního úkolu - dle zadání v LMS MOODLE
|
Doporučená literatura
|
-
TURNER, B. S. (ed.) The Blackwell companion to social theory. Malden: Blackwell, 2000. 570 s. ISBN 063121366X..
-
BAUMAN, Z. a MAY, T. Myslet sociologicky. Praha: Slon, 2010. ISBN: 978-80-7419-026-1..
-
Bauman, Z. Myslet sociologicky. Netradiční uvedení do sociologie. Praha, 1996..
-
GIDDENS, A. Sociologie. Praha: Argo, 2013. ISBN: 978-80-257-0807-1..
-
Giddens, A., Sutton, P. W., & Jiroutová Kynčlová, T. (2013). Sociologie. Praha: Argo.
-
Harrington, Austin a kol. (2006). Moderní sociální teorie. Praha: Portál.
-
KELLER, J. Dějiny klasické sociologie. Praha: SLON, 2005. ISBN 80-86429-52-0..
-
Keller, J. (2005). Dějiny klasické sociologie.. Praha: SLON.
-
KELLER, J. Úvod do sociologie. Praha: SLON, 2012. ISBN 978-80-7419-102-2..
-
Keller, J. (2012). Úvod do sociologie. Praha: Sociologické nakladatelství.
-
Martuccelli, D., Doležalová, P., & Spoustová, J. (2008). Sociologie modernity: itinerář 20. století. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury.
-
Mezinárodní odborné časopisy on-line, např. Sociologický časopis. Sociologie.
-
Petrusek, M. (2006). Společnosti pozdní doby. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON).
-
Šubrt, J. (2001). Postavy a problémy soudobé teoretické sociologie: sociologické teorie druhé poloviny 20. století. Praha: ISV nakladatelství.
|