Vyučující
|
-
Šmelová Eva, prof. PhDr. Ph.D.
-
Szotkowski René, doc. PhDr. Ph.D.
-
Chráska Miroslav, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Metody lidského poznávání. Základní terminologie pedagogické metodologie. Výzkumy kvantitativně a kvalitativně orientované. Fáze kvantitativního výzkumu. Formulace problému empirického výzkumu. Hypotézy a pravidla pro jejich formulaci. Výběr prvků do výzkumných vzorků. Výzkumy ex-post-facto a experimenty. Měření v pedagogickém výzkumu, jeho druhy a vlastnosti. Charakteristiky polohy (střední hodnoty). Míry variability. Metody grafického zobrazování dat. Normální rozdělení a jeho vlastnosti. Vybrané statistické metody používaných při testování hypotéz. Fáze kvalitativního výzkumu. Vybrané designy kvalitativního výzkumu. Nejfrekventovanější metody a techniky sběru dat v kvantitativně a kvalitativně orientovaných výzkumech. Vyhodnocení a interpretace kvantitativních a kvalitativních výzkumných data. Etika výzkumné práce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " vyjmenovat a charakterizovat metody lidského poznávání, " definovat základní pojmy pedagogické metodologie, " vysvětlit a popsat rozdíly mezi kvantitativně a kvalitativně orientovanými výzkumy, " formulovat výzkumné problémy, otázky a hypotézy, " vytvořit postup kvantitativního a kvalitativního výzkumu, " vyjmenovat a charakterizovat úrovně měření v pedagogickém výzkumu, " používat vybrané statistické metody využívané při testování hypotéz, " vyhodnotit a interpretovat kvantitativní a kvalitativní výzkumná data, " popsat a charakterizovat etiku výzkumné práce.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Písemný test
|
Doporučená literatura
|
-
Gavora, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd.. Brno: Paido.
-
GULOVÁ, L. - ŠÍP, R. (2013). Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha.
-
Hendl, J. (2012). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace.
-
Hendl, J. (2015). Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál.. Praha: Portál.
-
CHRÁSKA, Miroslav. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a.s.
-
ŠVAŘÍČEK, R. a ŠEĎOVÁ K. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál.
-
ŠVEC, Š. a kol. (2009). Metodologie věd o výchově. Brno.
|