Vyučující
|
-
Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Soudobé teorie vzdělávání. Spiritualistické teorie, personalistické teorie, kognitivně-psychologické teorie, technologické teorie, sociokognitivní teorie, sociální teorie a akademické teorie. Subjektivita a implicitní teorie. Póly reflexe výchovy. Subjekt a objekt vzdělávání. Interakce mezi teorií a subjektivním konceptem výchovy. Edukace jako kognitivní proces. Edukace jako formativní proces
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je představit současné pohledy na edukaci a volný čas z pohledu současné sociologie. Výchova (edukace) je studentům prezentována v širším sociologickém pojetí jako proces socializace (integrující jedince do společnosti, reprodukující sociální řád, legitimizující sociální nerovnosti, zajišťující sociální selekci a alokaci) z hlediska významných sociologických paradigmat a teorií. Důraz je kladen především na interpretaci kritických a angažovaných sociologických a pedagogických teorií výchovy a vzdělávání (odškolnění společnosti, teorie společenské reprodukce, deprivační teorie, anti-pedagogické teorie, genderové teorie). Dále bude pozornost věnována významným aktérům v rámci sociálního prostředí jedince, kteří ovlivňují průběh a výsledky jeho výchovy a trávení volného času. Problematika volného času je pak prezentována v souvislosti především s reprodukční teorie P. Bourdieua jako součást životního stylu/způsobu, projevem sociální praxe jedince a jeho prostředí v tzv. sociálním prostoru a to ve vztahu ke kategoriím habitus, ekonomických a kulturní kapitál.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Prezenční forma studia: Písemný test před kolokviem, ústní kolokvium. V případě ISP nejsou vyžadovány s ohledem na charakter předmětu (přednáška) nahrazující aktivity studenta.
|
Doporučená literatura
|
-
BOURDIEU, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge, MA: Harvard Press..
-
DOPITA, M. (2007). Pierre Bourdieu o umění, výchově a společnosti: reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii. Olomouc: Univerzita Palackého..
-
DUMAZEDIER, J., & RYBÁČKOVÁ, V. (1966). Volný čas.Sociologický Časopis/Czech Sociological Review, (3), 443-447..
-
GIDDENS, A. (1991). Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Stanford University Press..
-
KUBÁTOVÁ, H. (2010). Sociologie životního způsobu. Grada Publishing,.
-
PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích 20. století. Praha: Karolinum..
-
ŠAFR, J., & PATOČKOVÁ, V. (2010). Trávení volného času v České republice ve srovnání s evropskými zeměmi. Naše společnost, 8(2), 21-27..
|