Předmět: Sociologie výchovy (Edukace a volný čas z pohledu sociologie)

« Zpět
Název předmětu Sociologie výchovy (Edukace a volný čas z pohledu sociologie)
Kód předmětu KPG/KSCV@
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Neumeister Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Soudobé teorie vzdělávání. Spiritualistické teorie, personalistické teorie, kognitivně-psychologické teorie, technologické teorie, sociokognitivní teorie, sociální teorie a akademické teorie. Subjektivita a implicitní teorie. Póly reflexe výchovy. Subjekt a objekt vzdělávání. Interakce mezi teorií a subjektivním konceptem výchovy. Edukace jako kognitivní proces. Edukace jako formativní proces

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představit současné pohledy na edukaci a volný čas z pohledu současné sociologie. Výchova (edukace) je studentům prezentována v širším sociologickém pojetí jako proces socializace (integrující jedince do společnosti, reprodukující sociální řád, legitimizující sociální nerovnosti, zajišťující sociální selekci a alokaci) z hlediska významných sociologických paradigmat a teorií. Důraz je kladen především na interpretaci kritických a angažovaných sociologických a pedagogických teorií výchovy a vzdělávání (odškolnění společnosti, teorie společenské reprodukce, deprivační teorie, anti-pedagogické teorie, genderové teorie). Dále bude pozornost věnována významným aktérům v rámci sociálního prostředí jedince, kteří ovlivňují průběh a výsledky jeho výchovy a trávení volného času. Problematika volného času je pak prezentována v souvislosti především s reprodukční teorie P. Bourdieua jako součást životního stylu/způsobu, projevem sociální praxe jedince a jeho prostředí v tzv. sociálním prostoru a to ve vztahu ke kategoriím habitus, ekonomických a kulturní kapitál.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Prezenční forma studia: Písemný test před kolokviem, ústní kolokvium. V případě ISP nejsou vyžadovány s ohledem na charakter předmětu (přednáška) nahrazující aktivity studenta.
Doporučená literatura
  • BOURDIEU, P. (1984). Distinction: A Social Critique of the Judgment of Taste. Cambridge, MA: Harvard Press..
  • DOPITA, M. (2007). Pierre Bourdieu o umění, výchově a společnosti: reflexe sociologie praxe Pierra Bourdieua v české sociologii. Olomouc: Univerzita Palackého..
  • DUMAZEDIER, J., & RYBÁČKOVÁ, V. (1966). Volný čas.Sociologický Časopis/Czech Sociological Review, (3), 443-447..
  • GIDDENS, A. (1991). Modernity and self-identity: Self and society in the late modern age. Stanford University Press..
  • KUBÁTOVÁ, H. (2010). Sociologie životního způsobu. Grada Publishing,.
  • PROKOP, J. (2005). Škola a společnost v kritických teoriích 20. století. Praha: Karolinum..
  • ŠAFR, J., & PATOČKOVÁ, V. (2010). Trávení volného času v České republice ve srovnání s evropskými zeměmi. Naše společnost, 8(2), 21-27..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Sociální pedagogika (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní